Allerlei - Reisverslag uit Isla de Gran Canaria, Spanje van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Allerlei - Reisverslag uit Isla de Gran Canaria, Spanje van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Allerlei

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

28 Januari 2013 | Spanje, Isla de Gran Canaria

Zondag 20 januari
Wat kan er veel gebeuren op een dag.
Eerst een prachtdag en nu in de email een rotbericht. De dag was super en die eindigde bij ons aan boord met drie gitaarspelende mensen, waarbij we heerlijk mee konden zingen, onder het genot van een borrel. Toen iedereen weer ‘bootwaarts’ gekeerd was, keken we na het eten even in de email.
Daarin stond een bericht van Rory en Jane, het echtpaar uit Alvor waarmee we vele gezellige uren doorbrachten en waarvan Rory met ons meegezeild is van Portugal naar Rabat.
Even een situatieschets: zoals bekend lagen we langdurig in de mooie baai van Alvor, in de Algarve omdat we vandaaruit dagtochten maakten om onze boot beter te leren kennen. Bijna al die tijd lag er naast ons een oude maar grote, stoere en prachtig onderhouden houten Duitse tweemaster; de Johanna. Natuurlijk spraken we meermaals met de eigenaren en hun zwarte Labrador Max was net zo’n zwemmer als onze Max.
Was? Helaas ja; we kregen dus vandaag het bericht dat de Johanna vergaan is op de rotsen van het soms gevaarlijke water voor Marokko en dat eigenaar Horst en hond Max dood zijn en eigenaresse Gitta net uit het ziekenhuis is ontslagen. Wat een tragedie! We zijn er stil van.

Dinsdag 22 januari
Als ik bovenstaande doorlees wordt ik weer stil. We denken er veel aan, kennen de details nog niet.
Maar toch maar over tot de orde van de dag-verslaglegging.
Bij ons was vandaag de RayMarine-specialist en (ik durf t bijna niet te schrijven) het probleem lijkt opgelost. Een draaduiteinde bleek niet goed gemaakt te zijn, waardoor die soms wel en soms niet contact maakt. En dat was precies t probleem. Soms deed ie t wel en soms ook weer niet. Zou het dan na een half jaar allerlei mensen erbij gehad te hebben, zo simpel blijken te zijn? We duimen…

Woensdag 23 januari
Noah, zoon van Dieneke en Joris, is geboren. Welkom in de familie mannetje!
Vandaag een proefzeiltocht gemaakt. Helaas, helaas, nog steeds functioneert niet alles naar behoren. De windrichting wordt helaas nog steeds helemaal fout aangegeven. Er zal dus waarschijnlijk toch een nieuwe ‘gever’ op de top van de mast geplaatst moeten worden. Eenmaal weer achter t anker hebben we eerst gerommeld met de genua, die maar niet lekker op wilde rollen en waarvan de UV strook niet aan de buiten- maar aan de binnenkant zat. Niet de bedoeling. Gerdie kreeg een slimme inval en nu zit de genua wel met de beschermende UV strook aan de buitenkant. De beloning bestond uit hartenjagen, met een lekker glaasje wijn, totdat tegen etenstijd ieder weer het eigen prakje ging opwarmen. We voelen ons rozig, zullen op tijd in bed liggen vermoedelijk.

Maandag 28 januari
Het wachten is nog op de RayMarine specialist, die de nieuwe gever moet plaatsen. Zal vermoedelijk eind van deze week worden.
We blijven hier dus nog wel even liggen en zullen meermaals moeten proefzeilen om te weten of t dan wel goed is. En dan rest ons nog het probleem van water in de bilge. We kunnen absoluut niet traceren waar het vandaan komt. We sturen allerlei emails om er meer informatie over te krijgen. Hopelijk gaan we ook dát nog oplossen vóór onze terugtocht van een week op zee, naar Portugal. Geen straf hoor om hier te moeten liggen; het is hier compleet zomer momenteel, terwijl op andere eilanden de wind loeihard waait. Maar wij liggen hier mooi in de luwte van het eiland en merken weinig van wind. Wel wat swell maar ach…alles went.
We vermaken ons kostelijk. Zo gaan we vandaag naar San Fernando de Maspalomas om er in elk geval de Aziatische supermarkt te gaan zoeken. Er moet wel Thais en Indonesisch gekookt kunnen worden tenslotte!
Andere nieuwtjes:
• Frank heeft een gebroken pink opgelopen in Bali, toen hij samen met zijn twee vrienden Steef en Philip een stel Australische vechtersbazen uit elkaar wilde halen. Steef kreeg ook rake klappen en brak zijn neus. Stank voor dank zeggen ze dan…. Hij mag niet meer duiken en aangezien hij geen zin heeft om werkeloos rond te hangen, komt hij wat eerder naar NL. A.s. vrijdag vertrekt hij uit Bali
• Arthur heeft alles zo goed als rond om het mooie appartement in Zandvoort het zijne te mogen noemen. Volgens ons kan er nu niet veel meer misgaan.

De zon komt weer op; ik ga brood bakken voor ons ontbijt. Tot een volgend blog weer!

• 28 Januari 2013 - 09:52

Annemieke:

Wat een gemengde gevoelens krijg ik bij het lezen van jullie verslag!
    Nare en vrolijke berichten door elkaar!
    Maar ook wel even de schrik van Horst en zijn hond die zijn omgekomen.
    Zorg maar eerst goed dat alles in orde is voor jullie teruggaan!

Frank en Steef hadden flink pech! Wil je helpen...

Geniet nog maar even lekker van het heerlijke weer, hier schijnt het zonnetje ook!
    Temperatuur is veel aangenamer en sneeuw is zo goed als weg.
    Ook weer prima. Ze gaan bijna bouwen op het strand, kan niet wachten!!

Groetjes
    Annemieke

• 28 Januari 2013 - 09:56

Marianne Rebel:

Zoooo wat een verhaal om bij stil te staan, wat erg!!!
    dan nog het verhaal van jullie Frank, ook lekker zeg, zag wel op FB dat er aandacht voor Frank en vriend was ,om de situatie uit te leggen & Frank een Hero is geworden, dat is dan weer leuk, je hebt er moer aan ,maar is wel aardig van die gast om dat te melden.
    Hier alle sneeuw weg, druil dagen ,en hoop op het voorjaar.
    Verkoop huis nog steeds aktueel ,gaat een beetje kriebelen bij me, is toch 28 jaar herinneringen .
    Ik ga zo kijken in een huur flat [privé] just in case, je weet het nooit hé, moet naar de toekomst kijken.
    Ga jullie op de hoogte houden.
    Wees a.u.b. voorzichtig lieverds.
    x mar.

• 28 Januari 2013 - 10:09

Odette:

Oefff, ik kan mij voorstellen dat jullie van slag zijn nav hetgeen er gebeurd is! En er van alles door het hoofd gaat..moet een plekje krijgen. Afschuwelijk.
    Maar kom op Wamels..blijf proberen te genieten...
    Jullie in de zon afgelopen weken, wij hier flink in de sneeuw! Prachtig maar nu ook wel weer fijn dat het weg is.
    En nu hopen dat alles het straks weer goed doet aan boord! Helaas ik heb geen tips voor jullie. Verdorie wat jammer voor Frank! Mooi voor arthur, daar kunnen jullie straks lekker logeren!

Gezellige foto!

• 28 Januari 2013 - 10:56

Anita Verhagen:

Lieve beiden

Wat een triest verhaal, dat ongeluk met jullie kennissen. Leert ons weer iedere dag te genieten van het leven.
    Gelukkig dat zon en de omgeving jullie wel gezind zijn.
    Ik hoop dat die " technische toestanden" van de boot opgelost zullen worden zodat jullie weer een veilig gevoel met varen krijgen.
    De pink van Frank zal waarschijnlijk snel genezen al is het even wat ongemakkelijk.
    Leuk dat Arthur z'n flat zo naar zijn zin is.
    Leuke foto van jullie aan boord.
    liefs,
    Anita

• 28 Januari 2013 - 13:05

Broer Arthur:

Inderdaad een verhaal om stil van te worden..... probeer de les te leren en ga door met het "plukken van de dagen", geniet van alle mooie dingen.
    Vervelend ook dat Raymarine nog steeds niet goed funktioneert, hopen dat men toch een oplossing kan vinden. Was de fout nu wel stabiel? ( Dan was het losse kontakt toch een stap in de goede richting)
    Over het water in de bilge: hebben julie al geproefd of dit zout of zoet water is? Als het zoet water is moet de oplossing worden gezocht in het drinkwatersysteem.
    Zo blijkt maar weer: Aan een boot is altijd wat te doen, zelfs een boot die "als nieuw"eruit ziet heeft altijd klusjes , zeker bij intensief gebruik. Maar ja , je geniet er ook van.
    Wij zijn inmiddels zo goed als klaar met alle klusjes in het huis na de verhuizing, en hebben ons eerste reisje geboekt: wij gaan naar de Kaap Verddiche eilanden. Ben benieuwd hoe het daar is!
    Jullie horen wel weer hoe het daar is.

• 28 Januari 2013 - 17:15

Maarten En Marjolein Van Wamelen:

www.yacht.de/panorama/news/deutscher-skipper-ums-leben-gekommen

Zie hier de link naar de foto's van Johanna, het schip waarover ik sprak.
    Er zit een filmpje bij over de soms moeilijke aanloop naar Rabat. Gelukkig hadden wij het rustiger toen wiij er binnenliepen.

Arthur: zout water is het. Absoluut uitgesloten dat het een drinkwaterleiding probleem zou zijn.
    Overigens was het losse kontakt inderdaad een stap in de goede richting....nou de finishing touch nog ;-)

Dank weer voor alle reacties; leuk om te lezen!

• 28 Januari 2013 - 18:13

Irene Velds:

Lieve Maarten en Marjolein.......
    Wat kan er veel gebeuren in een korte tijd. Verdrietige zaken, blijde gebeurtenissen, Australische ruzies en tokobezoekjes...that's life. Maar als ik de foto's zie van jullie niet zo'n slecht leven. Ik zou toch echt overwegen om via Madeira te zeilen, wat Marjolein Brandt ook vertelde. Dan vermijd je die gevaarlijke Marokkaanse kusten, waar rozen verwelken en schepen vergaan. (Ben gewoon een beetje bezorgd om mijn zussie) Over drie weken zul je ons andere zussie ook leren kennen....bijna net zo lief als wij (Gerdie en Irene). Het ga jullie goed! wie weet tot ziens in de meivakantie.
    Schrijft Maarten nog steeds van die mooie impressies??????? Ik kijk uit naar zijn boek!
    Ik blijf een echte juf: zo schrijf je "Karamanantji" (heb ik uit het receptenboekje van ger en Quido)
    Hartelijke groet en een dikke tuut, Irene