Watermaker en vertrek ... - Reisverslag uit Crotone, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Watermaker en vertrek ... - Reisverslag uit Crotone, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Watermaker en vertrek ...

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

14 Mei 2014 | Italië, Crotone

En zo zit op de 11e mei zomaar ineens onze eerste zeildag er alweer op. Een fantastische start van het nieuwe zeilseizoen. Prachtige wind, mooi zonnetje en de avond (die nu aan het vallen is) weer helemaal rustig water, zodat ankeren weer een feestje is. Wat is het leven op het water toch fantastisch!

Maar wát een drukke dagen hebben we achter de rug! Teruggekomen uit Nederland en direct keihard aan het werk gegaan. Maarten vooral de technische zaken (hoewel mijn assistentie daar best veelvuldig bij gewenst was) en ik al het sjouwwerk, schoonmaken, verhuizen van spullen etc. er omheen. Het was een complete uitdragerij op onze boot. Alles overhoop want er moesten zoveel ruimtes leeg zijn om electra- of waterslangen kwijt te kunnen. Een klus die veel groter was dan verwacht. We zijn er zes dagen mee zoet geweest. Elke dag weer ons bed helemaal leegmaken. Matrassen naar een andere ruimte, beddengoed naar buiten etc. etc. Logeerbed lag ook overhoop dus daar konden we maar twee nachten terecht. Maar……HET IS GELUKT! Helemaal trots op Waam; hij wordt handiger en handiger. En nu hebben we dus een watermaker.
Morgen gaan we voor het eerst echt van zout zeewater zoet drinkwater maken. We hebben tot nu toe alleen proefgedraaid zonder de watertanks ermee te vullen. Dat ging goed. Als morgen ook goed gaat…..pffff opluchting!

Tegelijkertijd voelden we wel de tijdsdruk. We zouden uiterlijk de 15e mei in Crotone arriveren waar de boot uit het water gaat. Maar Crotone (onderin de laars v Italie) is wel een dikke 200 mijl verderop.
Dus drie dagen varen.
Tel daarbij op dat er dinsdag hardere wind komt en woensdag echt harde wind en de tijdsdruk werd nog sterker.
We hebben dus direct nadat de watermaker het bleek te doen alle zeilen bijgezet om de boot ‘zomerklaar’ en zeilklaar te maken. Tussendoor hadden we allemaal gezellige afscheidsborrels en – etentjes waar we eigenlijk niet echt op het gemakje van konden genieten.
Alsmaar in het achterhoofd; er moet nog zoveel gedaan worden. Maar zie, gisteravond de laatste dingen gedaan en vanmorgen vroeg de haven uitgevaren. Uitgezwaaid door meerdere mensen die al om zeven uur op de kade stonden. Giancarlo maakte zelfs een filmpje van ons vertrek. Ik ga proberen het te plaatsen. Hartstikke leuk.
De boot is nog niet helemaal klaar en zeker nog niet schoon maar dat komt verder wel. Dat doen we wel als we op de kant staan, áls we daar tenminste de energie nog voor hebben.
Want daar gaan we het hele schip poetsen en in de was zetten; ook alweer een bere-klus van meerdere dagen. Daarna het onderwaterschip schilderen en mogelijk nog een kleine onderwater aanpassing doen.
Tegen die tijd zullen de Nederlandse kilootjes er vast wel weer af zijn haha!

Onze eerste zeildag was een feest; alleen Pien lijkt te zijn vergeten dat ze haar behoeften tijdens het zeilen gewoon op het stukje kunstgras op het net mag doen….. komt vast wel weer goed.
Verhalen over berovingen in deze streken werden even levendig toen we bij aankomst een bootje in plané op ons af kwam stuiven (ik snel mijn portemonnee wegstoppen) maar het bleken vriendelijke visser mannen te zijn die ons vroegen om een stukje verderop te gaan ankeren ivm hun visnetten. Als dank kregen we twee vissen! Morgen gaan we de oversteek doen naar het vasteland van Italië, ongeveer 90 mijl, dus weer een lange dag! We schrijven snel weer…

En nu, op het moment van blogplaatsen zijn we inmiddels in Crotone. Prima overtocht, wel hele lange dagen (langste dag was 18 uur). Dolfijnen bij de boot gehad, tot grote vreugde vooral van Pien.
En Pien weet weer hoe t moet, op het net ;-).
Watermaker doet t geweldig! Heerlijk zacht water, zonder kalk of bijsmaak.

We gaan beginnen aan de volgende grote klus! Maar daarna.... op naar Griekenland!

• 14 Mei 2014 - 15:17

Anita Verhagen:

Hallo alle drie

En ik maar denken: gepensioneerd zijn: het heerlijke luie zwitserleven gevoel! maar nee hoor, hard werken is het bij jullie!
    Fijn dat het zo goed ging weer met die uren zeilen. En altijd nu: zoet water. Perfect gedaan van jullie!
    Nu dus de volgende klus.
    Hier gaat alles goed: net een week mijn zus en zwager uit Nice te logeren gehad. Wel druk maar Ma was er blij mee. Weer (voor mij) ouderwets naar de Toneelschuur geweest en een paar maal uit eten.
    Iedere dag ben ik actiever aan het worden.
    Nou, jullie tot-toi voor de komende schoonmaak tijd.
    Veel liefs, Anita

• 14 Mei 2014 - 16:57

El Cats:

Hallo saam,

Ik lees al weer jullie zijn zoals van ouds, drukdrukdruk met van alles en nog wat ;-)
    En ik ben toch zo benieuwd naar wat voor ding dat is, een watermaker???

Suc7 met de oversteek
    Lieve groetjes en een grote knuf voor Pien

• 14 Mei 2014 - 17:07

Rob En Tonneke:

Hoi lieve schatten,

Wat een drukte weer allemaal. Wel fijn dat jullie een goede tocht hebben gehad. Nog even hard klussen aan de boot en dan hopelijk voorlopig weer even genieten.

Groetjes,
    Rob en Tonneke

• 14 Mei 2014 - 17:15

Irene Velds:

Maarten en Marjolein, wat hebben jullie drukke dagen gehad..... Zeezeilen is echt iets anders dan relaxen op een tropisch eiland (Het beeld wat menig persoon heeft) Wel prachtig om weer te kunnen genieten van dolfijnen en zeilen. Mooi dat jullie Crotone veilig hebben gehaald..en dan door naar Griekenland! moet ook prachtig zijn. Hoorde van Gerdie dat jullie toch zeilend richting Azië willen......Nog een hele onderneming. Maar het water is geregeld als eerste levensbehoefte.
    Maarten wanneer komt je boek uit en kan ik de eerste druk bestellen?
    Heel veel vaarplezier...en hartelijke groetjes.ook van Arjen!

• 14 Mei 2014 - 18:41

Rotje:

Goed gedaan jongens, prima kluswerk van broertje! Nu op voor de sirtaki en wie weet volgend jaar de raki.
    Ik heb weer een watersportoort geboekt waar verder geen Nederlanders naar toe gaan: Cesme/Alaçati. Je vindt t op 1u van Izmir, weer eens een ander stukje Turkije.Vertrek na de bruiloft op 26/5.

Liefs en veel plezier!
    xxx

• 15 Mei 2014 - 11:58

Broer Arthur:

Ziet er weer hartstikke goed uit. Het is nu 15 mei en wij hebben het rondje Peloponesos bijna afgerond.
    Willen nog wel de noordkust bekijken, en gaan daarna door richting Lefkada. Zou toch leuk zijn een ontmoeting te arrangeren. Succes met alle klussen, daarna kan het grote genieten weer gaan beginnen.

• 15 Mei 2014 - 13:16

Joop Van Nes Jr.:

Slechts een 'klein' stukje, Griekenland. Succes en vooral.......geniet er van!!

• 15 Mei 2014 - 17:55

Sandrien:

Nou mense, mense wat een drukte allemaal weer, kunnen wij toch op onze lauweren rusten lijkt het wel. Maar wel weer heerlijk dat jullie een goede overtocht hebben gehad.
    Als 't goed is nu aan de klus, ik heb wel zin om even te komen helpen, maar ja, 't is net te ver voor een weekendje. Dametje Pien is inderdaad behoorlijk in gewicht toegenomen, maar ook voor haar is het weer alle zeilen bij. We contacten snel weer. Veel liefs uit een (op)warm(end) Harderwijk.