Griekenland, tot volgend jaar! - Reisverslag uit Othonoí, Griekenland van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Griekenland, tot volgend jaar! - Reisverslag uit Othonoí, Griekenland van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Griekenland, tot volgend jaar!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

22 Augustus 2014 | Griekenland, Othonoí

Zuid westen wind blaast ons terug in plaats van verder zuidelijk.
Maar ach, we leven met de wind en dus gingen we gisteren maar gewoon naar de eilanden Kastos en Kalamos, ten oosten van Ithaka.
Er staat dagelijks een harde ZW wind momenteel, minimaal 5 Bf. in de middag. Wel iets om rekening mee te houden bij het zoeken naar een plek voor de nacht.
En zo belandden we gisteren dus in de schitterende baai van Porte Leone, op Kalamos. We liggen hier te midden van woeste natuur. Het stadje Leone is in 1953 door een heftige aardbeving verwoest en nooit meer opgebouwd. Nu een spookstadje dus. Alleen de kerk is in perfecte staat en prachtig onderhouden. Rare mensen, die Grieken ;-)
Eens per jaar wordt er nog een bedevaart per bootjes naar dit kerkje gehouden.
Natuurlijk liggen we hier niet alleen, ook de flottieljes hebben hun weg naar deze baai gevonden maar omdat het groot is, hebben we geen last van elkaar. We liggen met lange lijnen op 10 m. afstand van het kiezelstrand , tot grote vreugde van Pien. Zij kan zwemmend naar de wal om daar op berggeiten te gaan jagen. Tot op heden bracht ze nog geen souflaki mee terug. Ze vindt het opjagen een feest, dus als we de bellen om de nek van de geiten horen rinkelen, houden we haar aan boord.
Die geiten hebben een prachtleven zo! Een tijdje geleden stonden we op zo’n verlaten strandje ook ineens oog in oog met een groot varken. Prachtig toch?

We zijn weer een dag of 10 verder inmiddels… We zagen héél veel prachtige plekken met glashelder water, zie foto. Ach, wat een boeiend prachtland is Griekenland!
Ook het eiland Levkas is om te smullen.
Omdat de wind maar uit de zuidelijke hoek bleef blazen, besloten we om dan maar rustig aan terug richting noorden te gaan varen en de oversteek naar Italië op een mooi moment te gaan maken.
We willen tenslotte de Eolische eilanden, zoals Stromboli en Eoli (vulkanische eilanden) e.a. nog bekijken, die schijnen ook prachtig te zijn. Vervolgens willen via de Straat van Messina rustig aan langs de oostkant van Sicilië varen om dan ergens in oktober weer in Marina di Ragusa aan te komen.
En als t weer nog mooi blijft en we hebben nog tijd en zin….Malta is natuurlijk ook erg leuk om te gaan zien. Volgend seizoen beslist weer Griekenland, zoveel is wel zeker. We hebben nog niet eens één tiende gezien schat ik!

Her en der ontmoeten we bekenden. Daar brengen we dan een gezellige avond mee door (of een paar avonden, zoals met Brett en Jane) en dan gaat een ieder weer zijns weegs. Wel heel leuk.
Gisteravond ontmoetten we een Engelsman Barry en zijn Sloveense vriendin Adinda weer. In juli hebben we twee nachten naast elkaar gelegen aan de kade. Aardige luitjes. Een gezellig praatje volgde ook nu weer, waarna zij vertelden dat ze volgende maand op Corfu gaan trouwen. We werden uitgenodigd voor bruiloft en feest. Heel lief maar vermoedelijk zijn we dan Griekenland al uit.

Ook hier zien we hoe nonchalant de Grieken zelf vaak met hun land om gaan (net als in Spanje en Italië) . Pakje sigaretten leeg? Hup overboord, net als plastic flessen en schuimplastic bakken. Overal kom je dat tegen. Ook wandelend met Pien kom je op de vreemdste plaatsen ‘vuilnisbeltjes’ tegen en overal ligt afval. Zo jammer.
Die Zuid Europeanen gaan toch vrij respectloos met land en zee om, vinden wij. Grappig genoeg vindt men dat afval geen probleem maar toen ik een hondenpoepje (puur biologisch) v Pien in t water van een haven gooide (geen zwemwater hoor, dan zou ik t niet doen) is een mevrouw naar de politie gegaan, die vervolgens een uurtje later naast de boot stond. We hebben er maar- met verbazing -om gelachen.

In tegenstelling tot onze Italiaanse vrienden spreken de Grieken bijna allemaal Engels. Goddank, want er is geen touw aan die taal vast te knopen. Zowel spraak als schrift zijn niet te volgen. We moeten ons er toch maar eens op storten.

De terrassen zitten vooral in de ochtend uren vol met uitsluitend mannen, ook jongere mannen waarvan je zou verwachten dat ze aan het werk zouden zijn. Als je in een bus stapt is er nog overal een conducteur die je de kaartjes verkoopt. Zo ook toen we met Brett en Jane grotten bezochten. Je kocht het kaartjes bij de één; de volgende – een meter verderop staand - scheurde er een stukje af en de derde controleerde nog eens een meter of 10 verderop.
Nou schijnen de Grieken torenhoge belastingen te moeten betalen inmiddels, dus vadertje staat is gestopt met iedereen te fêteren. Vreemd genoeg hoeven wij nergens liggeld te betalen en is zelfs water en stroom vaak gratis. Onbegrijpelijk! Mijn zegen hebben ze als ze volgend jaar een bijdrage vragen. Lijkt me niet meer dan logisch.

Genoeg weer voor nu. Waar zal t volgende blog vandaan komen??

Inmiddels weten we dat maandag 25 aug. de wind gunstig lijkt om over te steken, terug naar Italië. We wachten af…. Dan zullen we vermoedelijk pas woensdag of donderdag weer internet hebben. Even geduld dan aub.

• 22 Augustus 2014 - 12:48

Brabander Coby:

Hoi lieve mensen.wat zien jullie veel van zo'n land en zee,nu wat werk aan de winkel het varen naar Italie.
    Goeie vaart en geniet van het mooie weer,hier is het herfst regen en nog eens regen! We hebben vanmorgen de verwarming op 21 gezet dat is tenminste behagelijk in huis.
    Vanmorgen is Jan naar de cardioloog geweest. en hij mag over een jaar terug komen! Wij blij, alleen zijn schildklier werk te langzaam dus weer een pilletje erbij,dat is minder als je debijsluiter leest!Maar het is beter dan vorig jaar iedere week een cardioversie!
    Wij gaan 8september naar Lourdes, voor vijf dagen, we vliegen vanaf eindhoven, jullie horen er wel van hoe het is geweest is! Jullie een goede vaart!! En geniet van alles Liefs en groetjes Coby en Jan!!

• 22 Augustus 2014 - 19:38

Hans En Lucia:

Wat een prachtige foto's weer! Geweldig land Griekenland, maar erg jammer dat ze zo weinig respect hebben voor de natuur, hebben we zelf ook al meerdere malen gezien, helaas! En stoute Pien....

• 22 Augustus 2014 - 19:44

Hans En Lucia:

• 23 Augustus 2014 - 10:47

Anita:

Goeie reis en tot gauw

• 23 Augustus 2014 - 15:06

Simon En Nel:

Bedankt voor weer zo'n mooi en aanstekelijk verslag. Beetje jaloers zijn we wel.
    PS: destijds zijn wij 's nachts een potvis achtige tegengekomen op de tocht van Griekenland naar straat van Messina, zwom naast de boot, was tussen 12 en 15 meter lang, schrok van onze schijnwerper, en zwom zo hard weg dat we ons moesten vasthouden door de klap van die brede staart.

• 25 Augustus 2014 - 11:00

Marianne Rebel:

Hi Hi lieverds,
    Ik ben enorm druk, volgende week 17 dagen slapen in Spanje.
    Even van mij geen berichten meer.
    Kom volgende keer met up-date.
    XXX en doe voorzichtig.
    Mar.