Hopelijk laatste keer Lagos voorlopig...... - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Hopelijk laatste keer Lagos voorlopig...... - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Hopelijk laatste keer Lagos voorlopig......

Door: M&M v Wamelen

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

27 September 2012 | Portugal, Lagos

Maandag 24 sept.
Plan gewijzigd. Faro is het geworden in plaats van rivier Guadiana. Wind was pal tegen en erg fors. Bovendien liep het tij te ongunstig en zouden we in het donker de rivier op moeten varen. Gaan we op een later moment opnieuw proberen. We zijn wel verkast maar van Ilha de Culatra naar Faro stad. Wel leuk om zo dicht bij de stad te liggen en we hebben vandaag het oude gedeelte helemaal doorkruist. Mooie gevels, sfeervol oud centrum. De vliegtuigen landen nog net niet op onze bimini maar ze komen wel errug dichtbij en laag over. Gek genoeg valt het geluid erg mee, de wind staat gunstig wat dat betreft.
Terug op de boot zou ik Maartens haar knippen. Dat deed ik in het verleden wel vaker maar vandaag pakte de schaar mijn linker wijsvinger mee en zo knipte ik een flink stuk vel af. Bloeden als een rund natuurlijk met die bloedverdunners. Toch maar even in de dinghy en naar een arts; we kregen van twee kanten een particulier ziekenhuis geadviseerd. Na ongeveer een uur wachten kwamen we bij arts één, die zag e.e.a. en vond dat er een chirurg (!!) bij moest komen. Bij ons doen de huisartsen zoiets maar hier dus niet. De chirurg kwam en plaatste vier hechtingen. En of we even 428 Euro neer wilden tellen!! Dat was een dure kappersbeurt…… En nu maar hopen dat mijnheer Ohra ons nog aardig vindt….
We liggen op deze plek erg onrustig en draaien als een malle. Dat wordt onrustig slapen voor onze Waam. Morgenvroeg gaan we hier dus weer weg op zoek naar een haven.

Donderdag 27 sept.
We liggen weer in Lagos. De terugweg hier naar toe was een pittige. Wind en golven tegen. Stampend en dansend bereikten we na ruim 8 uur varen op de motor, dinsdag Lagos. We zijn hier weer om twee redenen: we willen de motor van de bijboot af kunnen hijsen en daar moet een soort "tuig" voor gemaakt worden. Het is een zware buitenboord motor dus moeten we hem kunnen hijsen. De bijboot is mét motor te zwaar en we zien de zonnepanelen een beetje doorbuigen. Voordat er zaken stuk gaan moet e.e.a. dus verbeterd worden. Alleen in Lagos is een goede winkel waar de benodigde zaken te koop zijn en waar vaklui werken. We lagen nog geen uur afgemeerd of Jan en Cunera Snel (we ontmoetten hen toen we een aantal weken geleden naast hen lagen hier in Lagos; zij hebben hier hun vaste ligplaats) stonden naast de boot. Of we zin hadden om de volgende dag met een groepje zeilers mee uit lunchen te gaan bij een leuk maar goedkoop restaurantje. Nou daar hadden we wel zin in. Dat was gisteren. Het was erg gezellig, met z'n allen aan lange tafels en heerlijk eten en drinken (wijn al rond het middaguur, moet geen gewoonte gaan worden). De rekening bedroeg 25 Euro voor ons samen, incl. fooi. De rivier de Guadiana zal tot het voorjaar moeten wachten. Dan schijnt ze op haar mooist te zijn, dus ook niet zo heel erg. Vandaag hoorden we dat Rory graag mee wil zeilen naar Rabat, Marokko. Vinden we prima, prettig en gezellig maar dan moeten we nog een week overbruggen want Rory moet voor zaken eerst nog een weekje weg. Daarna kunnen we gaan zodra alles naar behoren functioneert en de wind gunstig is. Want ook de combinatie satelliettelefoon/computer doet ‘t nog niet zoals ‘t moet. We krijgen wel verbinding via de satelliettelefoon maar we kunnen dan vervolgens geen weerkaarten binnenhalen. Wél essentieel, dus ook dat moet eerst voor elkaar zijn. We zoeken hier naar iemand die het goed voor ons kan instellen allemaal. Een gemis dat we zelf niet handig genoeg zijn met de computer. Maar dan hebben we onze zaken aardig op orde denken en hopen we en kunnen we – om dan toch maar weer met een Zeemans uitdrukking te eindigen – met de noorderzon vertrekken….

• 28 September 2012 - 12:45

Anita Verhagen:

Lieve beiden

Jullie wel en wee lees ik met plezier iedere keer en kijk ook bij mij op de kaart waar jullie je bevinden.
    Marjolein: er bestaan goed bloedstelpende pleisters op de markt: iets voor onderweg? Voor kleinere verwondingen een ideale oplossing.
    Hier alles goed: volgende week een weekje Parijs met Yvonne. Lekker boeken struinen.
    Goede vaart verder.
    liefs Anita

• 28 September 2012 - 14:47

Nico En Ria:

Hoi luitjes,

we hebben weer genoten van het reisverslag.
    Jullie maken zo nogal eens wat mee. Gaat het goed met de vinger?
    Inmiddels is de herfst hier aangebroken. Wel even wennen. Hadden super tijd in Normandië.
    Verder hier alles goed.
    Groetjes,
    Ria en Nico

• 29 September 2012 - 00:41

Janet:

Wat fantastisch om te lezen dat jullie echt zijn vertrokken en al een lekker stuk op pad zijn:)
    Heb je een CoaguChek mee?

Nico is inmiddels naar Engeland heen en weer gevaren en we hebben inmiddels een boot waar we voor wat langere tijd op kunnen verblijven. Bij ons duurt het nog wel even voor we gaan.

Heel veel plezier!

Groet, Janet Streefkerk

• 29 September 2012 - 08:16

Coby Brabander:

Lieve mensen.
    Wat maken jullie twee, leuke en minder leuke dingen mee, het is iedere dag wat anders, wel leuk om te lezen jullie verslag. We blijven op de hoogte,en weten waar jullie verblijven,
    Goed weekend, goede vaart en hopen voor jullie dat alles nu voor elkaar is en komt!
    groetjes Coby en Jan

• 29 September 2012 - 13:13

`Broer Arthur:

Hey wameltjes;

Altijd weer leuk om de belevenissen te lezen!Electronica en zout water blijft een lastige combinatie. Ik hoop dat de komende oplossing difinitief is, en dat jullie plannen niet meer worden gedwarsboomd door onwillige apparatuur.( Of: op een vloeistofcompas, sleeplog en dieptemeter, eventueel als luxe een sextant erbij zijn hele volken over de wereld gevaren)
    Hier gaat alles nog volgens planning: huis leeg halen eind november, vervolgens ons volgende huis begin januari inrichten.
    De maand december blijven we hoogstwaarschijnlijk in Nederland, we zullen best veel dingen moeten regelen, en dan is het lekker om in de buurt te zijn.
    Heel veel plezier verder en CARPE DIEM

• 29 September 2012 - 20:47

Mieke Verhagen:

O Jee weer een gezellig verslag wij kijken er naar uit om op de hoogte te blijven.
    Hier alles prima de herfst is begonnen nu heerlijk de open haard aan kaarsje aan en wijntje en de hond op je voeten wat wil je nog meer.
    Liefs Rob en Mieke.

• 03 Oktober 2012 - 10:07

Monique En Kees IJzerman:

Hallo lieve luitjes,
    Wat leuk en spannend om jullie reisverslag te lezen.
    Laten we hopen dat bij de volgende knipbeurt geen bloed vloeit.
    De stad Lagos is ons bekend. Tien jaar geleden hebben wij daar een appartement gehuurd.
    Wij hebben de caravan goed uitgeprobeerd. Normandie, Bretagne en in Nederland nog twee weken
    weggeweest. Wij krijgen begin januari weer een kleinkind erbij. Deze keer van Claudia. Het wordt een jongetje.Geweldig wie had dit ooit gedacht!!! Super!!! Bij ons gaat alles prima. Veel zeilplezier zonder brokken. Succes met de reparaties. Lieve groetjes van Kees en Monique.

• 04 Oktober 2012 - 22:18

Guus En Mary:

Hoi Maarten en Marjolein, wij zijn sinds zaterdag weer terug,na 3maanden erzworven te hebben in het noorden van Duitsland. Vanavond hebben we al jullie verslagen gelezen. Omdat wij onderweg ook veel problemen hadden met het net. Maar het lezen was geweldig en ook heel herkenbaar. Ook wij stonden op Schiphol met de gascilinders van het zwemvest, en ook de douane kende geen pardon. Het vangen van kokkels (oh, dat is zo lekker) doen wij ook en ook het diep in een haventje liggen is geweldig. Alleen toen wij onze boot in Spanje kochten en wij een maand via Spanje naar Frankrijk gevaren zijn, konden wij nooit ankeren (heel jammer, maar bodem was niet geschikt) en moesten altijd een haventje in en die waren behoorlijk prijzig. Ik hoop nog heel veelvan julie verslagen te kunnen lezen en wij wensen jullie ongelooflijk veel zeilplezier, goede wind en veel geluk. Oh ja,iets heel anders, we worden opa en oma, leuk he? lieve groet, Guus en Mary

• 09 Oktober 2012 - 21:11

Jos:

Beste zeelui,volg jullie natuurlijk op de voet? water in de bilge das niet best.Op de Taras verstopten we daar ladingen drank in en natuurlijk alles zo vet mogelijk houden en even goed opletten, roestige bouten gebruiken.hi hi.tja met kracht 10 haren knippen moet wel fout aflopen. Makreel tja,Maarten even wat mooie pilkers-blinkers-blanks of kunstvissen kopen. het barst daar van de zeebaars en zeezalm behoort ook tot de mogelijkheden. moet je die eens proeven. hier DEO VOLENTE alles goed.JA,de dagelijkse portie neurosis daar ontkom je niet aan!Moet U mee leren leven zegt de dokter,mooi is dat.Afijn genoeg geluld als ik weer zin heb laten we weer wat horen.Lieve groeten,Jos.