Veilig aangekomen in Portugal - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Veilig aangekomen in Portugal - Reisverslag uit Lagos, Portugal van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Veilig aangekomen in Portugal

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

19 Maart 2013 | Portugal, Lagos

Dinsdag 19 maart
Regen! Dát is lang geleden maar echt, het regent hier.
En hier, dat is in Lagos, Portugal. We zijn gisteren aangekomen na een hele zware nacht.

Maar laat ik bij het begin beginnen. We vertrokken dus woensdagavond uit gezellig Gran Tarajal om al snel in het pikkedonker te varen. En weer was het zó donker dat er geen verschil meer was in water of lucht; het was gewoon één groot zwart gat.
De volgende dag, donderdag was ook een onrustige dag, dat wisten we van tevoren want er liepen nog beste golven – de naweeën van een lage drukgebied op de oceaan. We waren daar op ingesteld en toch viel het tegen. We hadden natuurlijk golven verwacht maar niet dat er nog zoveel onrust in de zee zou zitten. Korte felle golven die over de lange oceaandeining heenliepen. We moesten alles motoren tot vrijdagochtend want de wind was pal tegen. Ook dat wisten we.

En inderdaad werd de zee rustiger op vrijdag en konden we genieten van een prachtige dag; de wind was eerst ZO, later O 3 a 4 Bf, waardoor we de hele dag met de zeilen aan het spelen geweest zijn, genua vervangen door gennaker, rif uit het grootzeil gehaald etc. etc.

Zaterdag werd ook een mooie dag maar helaas nauwelijks wind. Veel geprobeerd om toch nog te kunnen zeilen maar nee; de motor moest er eigenlijk de hele dag bij. Ook in de nacht veranderde dat niet.
Zondag kon de motor weer uit; we zeilden zelfs heerlijk en af en toe en het log liet zelfs even 8 knopen zien. Totdat aan het eind van de middag de windmeter weer begon met kuren. Weer hadden we geen windsnelheid en geen windrichting! Vooral omdat de wind flink aan het doortrekken was en we dus maar flink zijn gaan reven om risico’s te vermijden. Na het avondeten van zondagavond werd het ineens echt serieus. Donkere, dreigende wolken met onweer om ons heen die voor snoeiharde windvlagen zorgden.
Dan floot het door het want en wij wisten dus niet hoeveel wind het nou eigenlijk was. Gelukkig heb ik op mijn iPhone ook een windmeter App zitten en die gaf tussen de 25 en 30 kn wind aan. En het boerenverstand gebruiken…. Wat is dat vervelend zeilen! Toen op een goed moment de zee weer woest begon te worden en de wind maar door het want bleef fluiten, besloot Maarten om veiligheidshalve alleen een klein puntje fok te laten staan en de motor bij te zetten. De nacht was inktzwart; je zag buiten de boot geen hand voor ogen. De opbouwende zee was heel onrustig; de golven leken van alle kanten te komen. Soms werd de boot even opgetild om vervolgens weer in een gat gedonderd te worden met een enorme klap. Vooral de golven die dwars inkwamen waren heftig en angstaanjagend. Je ziet ze niet aankomen en wordt vervolgens overvallen door de bewegingen alle kanten op; niet fijn. De klappen die de boot te verwerken kreeg waren enorm, maar opnieuw toonde de Mobilae zich zeer zeewaardig. Maar het zou nog erger worden. We hadden de tocht – dachten wij – goed voorbereid maar we werden allebei verrast door het feit dat we rond middernacht een shipping lane tegenkwamen en moesten oversteken, een soort snelweg voor de grote scheepvaart, met twee banen van west naar oost; dan een denkbeeldige middenberm en vervolgens weer twee banen van oost naar west.
Het ergste was dat de beide dieseltanks bijna leeg waren en hoognodig bijgevuld moesten worden (we hebben twee extra jerrycans van elk 20 liter) maar de zee was inmiddels zó woest geworden dat bijvullen een hachelijke onderneming werd.
Daarvoor moest je uit de veilige kuip om dan op beide drijvers helemaal achterop te moeten zijn om de tankopeningen te vinden. Maarten moest vol geconcentreerd koers zien te houden in deze woestenij en tussen de tankers door te manoeuvreren. Dus ging ik – aangelijnd natuurlijk – de dieselklus klaren. De adrenaline joeg door mijn lijf want de bewegingen van het schip waren heel heftig. Maar het lukte. Ikzelf en beide achterkanten zaten onder de diesel aan het eind van het bijvullen maar we konden weer even voort.
Inmiddels waren er nog veel meer tankers bijgekomen op de shipping lane. Zeker 15 tankers om ons heen. En die dingen gaan zo hard. Dus stuk voor stuk bekijken: komen ze onze kant op en bestaat er gevaar voor aanvaring? Elke tanker die potentieel gevaarlijk zou kunnen zijn heb ik opgeroepen en gemeld dat wij aan het oversteken waren en of ze ons konden zien op hun radarscherm.
Allemaal even vriendelijk hebben ze netjes hun koers voor ons gewijzigd als dat nodig was, zodat wij na een uur of zes volle inspanning veilig de andere kant van de shipping-lane ten zuiden van Portugal bereikten.
Daar was vervolgens nog één schip dat benaderd moest worden en dat was een vissersschip. Ik heb zeker een uur zitten roepen maar geen antwoord. Het leek wel of hij ons aan het pesten was; we lagen constant op ramkoers. Als wij onze koers verlegden, deed hij dat ook en op een goed moment kwam hij echt angstaanjagend dichtbij. Intussen was ook ‘traffic-control’ zich ermee gaan bemoeien en ook zij zijn die visser gaan oproepen maar ook zij kregen geen gehoor. En weer kwam die visser op ons af….. we werden er doodziek van.
Op een goed moment heeft Maarten vol gas gegeven en onze koers heel drastisch gewijzigd (eigenlijk de verkeerde richting uit voor ons) en zo waren we een uur later (het begon inmiddels een beetje licht te worden) eindelijk van de kl…visser verlost. De wind ging weer liggen en de zee werd kalm.
Het zonnetje kwam op en een strak blauwe lucht beloofde ons een mooie dag. Het laatste stukje van drie uur richting de Algarve kust was dus heerlijk ontspannen. Eerst maar eens eten. De avondmaaltijd van de avond ervoor (pizza) was er deels bij ingeschoten en we hadden allebei wel zin in pizza nu. Dus zaten we om 07.30 uur aan de pizza en als beloning voor het harde werken namen we er ook een glas wijn bij! De dolfijnen vonden het maar wat gezellig dat we er waren en beloonden ons met vele sprongen; een mooi schouwspel.
Aan het eind van de ochtend liepen we Lagos binnen en om 12.00 uur lagen we in bed. SLAPEN!! Tot 17.00 uur, toen even eten en vervolgens weer om 19.00 uur slapen. Tot 7.30 uur vanmorgen geslapen en nu zijn we er weer, hoewel ik me katterig voel.
Grappig genoeg liggen hier drie bekende schepen in de haven; we liggen zelfs naast de J&B, waar we straks even een kop koffie gaan drinken.
Mobilae heeft flink op haar donder gehad gisternacht, maar hiel zich top! Wij vonden het allebei bloedspannend maar alweer liep het goed af. We hebben allebei spierpijn van al het schrap zetten. En eens te meer is duidelijk dat het water gevaarlijker wordt naar mate je dichter bij de kust komt.
Op dit moment is Maarten de boot aan het ont-zouten want er kwamen echt bakken water over en na de koffie bij Jan en Boukjen ga ik binnen aan de gang want ook binnen is alles zout wat de klok slaat.

Foto's laten zich nu niet plaatsen, zwak internet. En ook het Portugese tel.nr. kan ik nu niet geplaatst krijgen. Zullen we zo snel mogelijk regelen.

• 19 Maart 2013 - 16:02

Broer Arthur:

En zo zie je maar weer dat het weer allerlei onverwachte verrassingen voor ons in petto kan hebben.
    Komplimenten, mooi gereageerd, blij dat jullie weer heelhuids in Faro liggen !!

• 19 Maart 2013 - 16:07

Anita Verhagen:

Lieve Wamels

Wouw...wat een overtocht met alles er op en erin!
    Weer die windmeter die het laat afweten!
    Ik ben blij dat jullie heel huids weer over zijn gevaren. Nu, rustig bijkomen van al het ongemak.
    liefs, Anita

• 19 Maart 2013 - 16:10

El Cats:

Jeeeeeempy het zweet breek mij hier thuis al uit, bij het lezen van jullie oversteek.
    Gelukkig hebben jullie het weer mooi geklaard.
    Ik ben benieuwd naar het volgende verslag.
    Lieve groetjes uit Zandvoort

• 19 Maart 2013 - 16:13

Julie:

Pff wat een spannende dagen zeg!! Maar petje af voor deze topprestatie! Nu lekker uitrusten xxx liefs uit Rotterdam

• 19 Maart 2013 - 16:57

Hans & Luus:

Lieve luitjes, diepe buiging, top prestatie. Blij dat jullie weer veilig en een beetje dichter bij ons zijn :-)
    tot gauw liefs Hans & Luus

• 19 Maart 2013 - 17:06

Hans En Luus:

lieverds.... wij zijn zeildyslectisch .... of zeilanalfabeten.... en wat we weten is voor op t Veerse meer genoeg ;) ... we zijn in ieder geval opgelucht dat je deze overtocht weer heelhuids hebben doorstaan en kom maar lekker tot rust en hopen jullie gauw hier te zien, spreken, knuffelen etc...

• 19 Maart 2013 - 17:09

Wederom Hans En Luus:

haha, we wisten van elkaar niet dat we reageerden.... dus is welgemeend zullen we maar zeggen xx

• 19 Maart 2013 - 17:15

Tonneke:

Fijn dat jullie weer aangekomen zijn. Hier in visue regent het ook en is het ook nog koud. Gr hi, p en m, p en t, k en h en tonneke

• 19 Maart 2013 - 17:35

Irene Velds:

Wat een belevenissen, Maarten en Marjolein! Zoooooo spannend en soms moet je wat (diesel bijvullen)
    Heel stoer van jullie en ondanks alles het hoofd koel houden...zeker bij die tankers en dat vervelende vissersschip. Ik vond het ook altijd doodeng al die komende en verdwijnende lichtjes in het donker! Maar jullie zijn waar je wezen wilt. Terug in Portugal. Dan doet die regen er ook niet meer toe.
    Veel liefs en straks eerst een bezoekje aan Nederland,toch? Daarna weer verder avonturen.
    Irene

• 19 Maart 2013 - 17:39

Rolien:

ti ta tivenaar, wat een verhaal, ik ben wel heel blij te horen dat jullie over zijn, Ik vind het maar niets zo'n overtocht. Heerlijk veilig in de haven. x eik

• 19 Maart 2013 - 17:52

Odette:

Tjonge ,wat een belevenissen! Zo blij dat jullie weer heel overgekomen zijn! Heb
    regelmatig aan jullie moeten denken. Dus erg blij weer met dit verslag! Rust lekker uit. En dat wind ding, weer niet goed! Voorlopig even niet nodig,toch?
    Tot gauw dikke kus

• 19 Maart 2013 - 18:00

Eliane:

Gefeliciteerd met jullie behouden oversteek!! De donkere nachten en de klappen die een boot maakt op/door/in de golven zijn heel herkenbaar. Maar ook geweldig om dit samen goed te volbrengen, toch? Jullie zullen het straks wel heel druk hebben in Nederland, maar mocht er ergens een klein gaatje over zijn dan horen we 'live' heel graag meer! Liefs van jullie fans Huibert en Eliane

• 19 Maart 2013 - 18:04

Sandrien:

Tjonge wat een verhaal weer, en wij maar denken dat jullie het deze keer vele malen rustiger zouden hebben dan de heenweg, jullie worden wel behoorlijk gedoopt door Neptunus hoor, hopelijk is hij er nu mee klaar en staan jullie rustiger tijden te wachten.
    Liefs en tot snel.
    Sandrien

• 19 Maart 2013 - 18:26

Arjen Velds:

Wat een belevenis weer, fijn dat alles goed gegaan is! Grt Arjen

• 19 Maart 2013 - 20:34

Irma:

Wat een verhaal. Blij dat jullie veilig de haven zijn binnen gelopen! Drukke vaarweg voor de straat van Gibraltar. Met een schip van Wim viel de motor uit en lagen we als een kurk op die kolkende golven. En overal schepen.
    Spannend verhaal hoor!

• 19 Maart 2013 - 21:13

Henkjan, Nienke, Eef, Lasse En Tineke:

Hoi Lieve Wameltjes! Heel goed om te horen dat jullie veilig en wel aan de overkant zijn. Wat een onderneming is zo'n oversteek toch steeds! Geniet van jullie rust en we zien jullie snel in NL, groetjes uit Noordwijk, HNELT

• 19 Maart 2013 - 21:58

Mieke Verhagen:

Hoi lieve Maarten en Marjolein.
    Zooooooo blij dat jullie weer heerlijk in een haven liggen heb heel week aan jullie gedacht.
    Wat een tocht maar respect hoor.
    Nu maar weer even rustig aan.
    Geniet van alles.
    Liefs Rob Mieke en Doortje..x

• 19 Maart 2013 - 22:30

Pascale:

Wat een avontuur! En super fijn dat de boot zich zo goed houdt!
    We genieten met jullie mee! Lekker uitrusten en terug denken aan deze bijzondere overtocht.
    Tot gauw, n p y t

• 19 Maart 2013 - 22:37

Walter & Alice:

Hollands Glorie! Als dat boek leest jullie verslag over de oversteek van de Canaries naar Lagos!
    Welkom back op Iberica!
    We gaan er maar van uit dat de drop ook bijgedragen heeft tot de prestatie! Als oud-zeeman ben ik nooit van mijn zeeziekte afgekomen. Daarom had ik altijd een doos (!) met VENCO-rollen drop mee in mijn koffer: neutraliseerde de maagsappen!
    Gisteravond reageerden velen op de club op mijn berichtje plus foto's in het weekbericht van de vorige week.
    De club kijkt uit naar jullie komst in april. Overigens, Peter Keller gaat de volgende week naar het OLVG voor 2 bypasses en een klep.
    Tot mails of anders gauw!
    Groetjes van Alice en walter

• 19 Maart 2013 - 23:08

Coby En Jan Brabander:

Hard werken, maar dan heb je ook een reis die je niet vergeet. Inspelen op de mobilae en op elkaar.
    Veel plezier nog in Portugal en goede thuisreis naar Zandvoort. Wij zijn 11 april weer thuis.

• 19 Maart 2013 - 23:09

Ineke (zus):

Gedverdemme, willen jullie niet meer van die akelig spannende verhalen opschrijven? Ik zie de nachtellijke taferelen al voor me en het lijkt mij doodeng! Gelukkig dat jullie zo standvastig koers gehouden hebben op drukken vaarwegen, in pikduistere nachten en overkomend zee geweld Wat een toestanden! Weet je nog Waam, midden op de Waddenzee met al dat onweer? Toen waren we ook niet zo blij!
    Maar goed, jullie zijn er...de roes is uitgeslapen, het schip weer schoon en over een paar weekjes zien we jullie gelukkig weer met gebruinde toeten naast onze bleke smoeltjes. Blijf nog maar even in het zuiden, want het is hier aanhoudend (veel te) koud. Brrr...Toch genieten we van alles, komt de lente er echt aan, wordt Boris a.s. donderdag 4 jaar! en maken onze andere schatten het uitstekend. Dit weekend maken Sandrien en ik weer een mooie wandeling, wel met de wanten aan!
    liefs, Pieter en Ineke

• 19 Maart 2013 - 23:27

Marja:

Tjee, wat een bloedstollend verslag, spannender dan de meeste boeken, want dit is echt. Fijn dat jullie weer heelhuids in Portugal zijn. Prettige tijd daar. groetjes, Marja

• 20 Maart 2013 - 07:59

M.rebel:

Mijn lieve vrienden,
    Zweet in mijn handen bij het lezen.
    Wat een verhaal weer, ennnne blij dat jullie het weer hebben geflikt!!
    Nu rusten en dan vaste grong onder de voeten, wat vreemd zal zijn voor jullie.
    Kan niet wacheten jullie weer te zien ,en zo blij dat jullie een twee eenheid zijn. Super Chapeau voor M&M.
    x m

• 20 Maart 2013 - 08:30

Rotje:

Weer een horroravontuur lijkt me. Maar wat een prestatie jongens, top gedaan!

Liefs xxx

• 20 Maart 2013 - 14:09

Cynthia Van Hest:

hoi hoi jemig weer een overtocht met echt alles er in, alle soorten zeeën en winden.
    Gelukkig ook mooie uren. Ik vind het knap dat jullie het toch gedaan hebben.
    Het was niet het beste jaargetijden( zeggen de boeken) maar jullie hebben het toch gedaan.
    Weer een ervaring rijker, en het geloof in jullie schip en jullie zelf stijgt hiermee ook weer.
    Geniet nog even van Lagos, hopelijk wordt het beter weer.

• 20 Maart 2013 - 17:16

Mary En Guus:

Hoi Maarten en Marjolein, Wat een tocht zeg, wij hebben in het verleden ook wel eens een nachtje doorgezeild, dan zie je inderdaad geen golven aankomen, maar bij een windje 5 is dat geen probleem, alleen vervelend. Dus ik kan me voorstellen bij zo'n ruige zee, en dan golven van opzij dat dat echt angstig is, je schrikt je rot, en je krijgt een gooi van een kant wat je helemaal niet verwacht. Petje af, en dan nog diesel tanken ook, Brrrrr!!!! Daarbij nog in de nacht een drukke shipping lane passeren. Het enige voordeel van zo'n tocht is dat je weet dat je schipnog meer aankan dan je al dacht, waardoor je nog meer vertrouwen in het schip en jezelf krijgt. Maar ik zou het niet graag mee willen maken. Fijn dat jullie goed binnen zijn, en we genieten van jullie spannende verhalen, lekker genieten van de verdiende rust en het mooie weer.
    Groetjes Mary en Guus.

• 22 Maart 2013 - 19:17

Janet Streefkerk:

Beste Marjolein,

Wat toch weer een verhaal. Fijn dat jullie veilig zijn. Heel veel plezier!

Ik ga binnenkort mijn eerste tocht naar Engeland maken met eigen boot. Stap voor stap:)

Groet! Janet Streefkerk-Enting

• 22 Maart 2013 - 19:47

Harmke En Frans Van Heeckeren Van Der Schoot:

Lieve Wameltjes,
    Als kleine jongen las ik graag avonturen, die op zee plaatsvonden. En en dat zal jullie niets zeggen: de verhalen van kapitein Rob.

Ik denk, dat jullie beiden schrijven. Dat kunnen jullie heel boeiend.

Vaak zijn jullie tochten wel heel erg spannend. Maar ja, ik ken Maarten redelijk en weet, dan hij geen waaghals is.

Leuk jullie reisimpressies te mogen delen.

Lekker genieten van ansjovis gegaard op een houtskoolvuurtje en in Portugal hebben ze ook heerlijke wijnen. Heel veel groete, Harmke en Frans van Heeckeren van der Schoot.

• 23 Maart 2013 - 14:39

Hans En Conny:

Als je alle spannende momenten op een rijtje zet, dan dringt zich - natuurlijk - maar één spreuk op :
    LUCTOR ET EMERGO !
    Liefs en tot spoedig,
    Hans en Conny

• 26 Maart 2013 - 15:44

Siny Van Niekerk:

Hallo Wameltjes,
    Wat een verhaal jullie maken heel wat mee .Maar wel leuk te horen .
    Bedankt voor de kaart en knap om daar nog aan te denken na zo"n avontuur.Piet heeft inmiddels een nieuwe knie en hij mag niet klagen ,het gaat voorspoedig tot nu toe . Na een heel vervelende griep ga ik nu de goede kant op

Lieve groetjes Piet en Siny.

• 28 Maart 2013 - 15:55

Martien Holthuysen:

Voorjullie is het prachtig om deze avonturen mee te maken. Toos en ik zouden niet met jullie durven en willen ruilen. Hopelijk spoedig wat zon in Portugal, en goede reis naar nederland.
    Martien en Toos