Cefalonie, Ithaka - Reisverslag uit Fríkes, Griekenland van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Cefalonie, Ithaka - Reisverslag uit Fríkes, Griekenland van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Cefalonie, Ithaka

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

04 Augustus 2014 | Griekenland, Fríkes

Augustus alweer. We genieten zó van al het moois dat Griekenland ons biedt, dat de tijd nog sneller lijkt te gaan.

Spannende tijden achter de rug ook. Niet aan boord maar wel hebben we ’m geknepen toen Alexander (Maartens broer) voor zijn werk in oorlogsgebied in Oekraïne terecht kwam, na de ramp met het neergeschoten vliegtuig.
Na veel gedoe mochten ze dan eindelijk naar de rampplek (hij is meermaals in het nieuws te zien geweest) om daar vervolgens min of meer opgesloten te raken. Van de plek wegkomen bleek nog moeilijker en gevaarlijker dan er in te komen maar het is hen (twee man) gelukt. Heel spannend geweest maar goddank is hij weer veilig thuis.

Tel daarbij op dat onze huurders hebben aangegeven over een paar maanden uit ons huis te willen gaan, waardoor we het huis nu weer te koop hebben staan plotseling en je zult begrijpen dat we naast het genieten ook veel hebben wat ons aardig bezighoudt.

Gelukkig zitten we in Griekenland en valt er veel te zien. Zowel ruige, bijna onbewoonbare eilandjes als prachtige azuurkleurige baaien aan lieflijke stadjes of dorpjes, vormen het decor waar we in rond zeilen.
Die binnenzee (zie vorig blog) was een succes.
Grote hoeveelheden schildpadden zagen we, ook van dichtbij maar het hoogtepunt werd gevormd door een dolfijn die op een meter of 50 afstand van onze boot besloot om een showtje alleen voor ons weg te geven. Tot zeven keer toe kwam hij/zij in volle lengte uit het water! Wat een feestje. Met ingehouden adem bekeken we het en gelukkig bleek er voldoende tijd om er een paar mooie foto’s van te schieten (zie collage)

Wat in de binnenzee ook erruggg leuk was, was het piepkleine vissershaventje van Koronitia. Erg ondiep maar voor ons – als catamaran – net toegankelijk. De Mobilae leek wel een reus tussen al die vissersbootjes. We mochten er gratis liggen. Als dank zijn we een hapje gaan eten bij het restaurantje wat aan de haven stond. De eigenaar vond het bijzonder en schoof ongevraagd bij ons aan tafel. Hij trakteerde ons op koffie en drankjes (pure ouzo blijkt ook lekker te zijn ;-) En weer werd bevestigd dat ons besluit om op een catamaran te vertrekken een heel goed besluit was. Wat een heerlijk schip hebben we toch!

Vanuit de binnenzee verder zuidelijk. Langs Levkas, door het beroemde Levkas kanaal. Langs het prive eiland van Onassis (nu v.e. Rus), via het beeldschone Meganissi verder zuidwaarts. Op Meganissi hadden we best meer tijd door willen brengen maar aangezien er veel wespen zijn en Pien de verleiding om ze te eten niet kan weerstaan, besloten we toch verder te gaan. Arme Pien met hele dikke wangen van de steken…. Bovendien staat Meganissi ‘bekend’ om de vele ratten.
Nou zijn we daar niet zo dol op, zeg maar, dus we lieten Meganissi nu toch maar even voor wat het was. Misschien op de terugweg als we er weer langskomen? Dan is de grote drukte voorbij, dus wie weet.
Van daaruit gingen we door naar het vasteland, waar we niet erg prettig lagen, dus na één nacht ankeren snel weer verder.
Prachtig zeilen is het tussen die eilanden, hoewel de wind soms uit alle hoeken lijkt te komen en je niet meer weet hoe je je zeilen moet zetten. Ook wel weer grappig.
Vanuit het vasteland terug naar de eilanden en de wind bracht ons bij Eufimia, een leuk stadje op Cefalonie. En welk schip komt er kort na ons binnenvaren??? De Amble met Jane en Brett, onze Australische vrienden. Wij moesten nog ontbijten dus hup, een ontbijt met elkaar. En ach, het was weer zo gezellig dat we ook de lunch en het avondeten met elkaar deelden. De dag erna gingen met ons vieren naar twee grotten (zie collage) in de buurt om ’s avonds weer erg gezellig met elkaar te eten.

En nu liggen we een stuk noordelijker, nog wel op Cefalonie, bij het stadje Vathi . In deze baai blijkt ook de ‘Youth’ te liggen van Giancarlo en Sabrina, die we ook kennen uit Marina di Ragusa. We zullen straks vast een gezamenlijk borrel drinken. Zie collage ‘gezelligheid’.
4 augustus nu en ja hoor, die borrel werd ook weer gezellig en zo aten we uiteindelijk met ons zessen, want Brett en Jane kwamen ook, op de Mobilae.
Wat een heerlijk ontspannen leven is het vooral in de zomermaanden toch! Vanuit Eufimia gingen we naar het ernaast gelegen eiland Ithaka, om daar in het beeldschone, piepkleine baaitje bij Frikes te gaan liggen. Superplekje hebben we hier (zie collage natuurfoto’s) en we blijven hier drie dagen liggen want vanaf morgen is er in het nabij gelegen plaatsje Stravros een kunst- en cultuur festival waar we graag een dag naar toe willen.
Daarover in een volgend blog meer.

• 04 Augustus 2014 - 15:22

Rotje:

Prachtige plaatjes weer -geschreven en geschoten- van 't goede leven! Veel plezier
    Xxx

• 04 Augustus 2014 - 19:27

Hoi zeilers!
    Fijn om weer wat van jullie te horen. Wat zullen jullie in de rats gezeten hebben. Maar gelukkig is broer van Maarten weer thuis. En mammelein en maarten.. Voor jullie huis in. Zandvoort komt ook een oplossing, let op!Griekenland staat op mijn, onze lijst. Eerste reis die we gaan ondernemen met ons caravannetje of campertje , Italie door met de boot vanaf Brindisi als we lang weg kunnen. Genieten hoor!
    Wij zijn inmiddels in Istrie, dichtbij Rovinji. En de bootjes, nou ja, boten... Liggen hier in de haven. Ook hier is het prachtig. Vooral als we nog wat drinken savonds in de haven. Maan en sterren... Het is voor jullie misschien al heel gewoon. Heerlijk vakantie, we zijn nog niet eens op de helft, maar lijkt wel of we al weken weg zijn.
    Geniet lekker en tot mails maar weer. Xxx

• 04 Augustus 2014 - 19:27

Hoi zeilers!
    Geniet lekker en tot mails maar weer. Xxx

• 04 Augustus 2014 - 20:23

Odette:

Traag internet hier, dus net jullie foto's binnen, wat prachtig allemaal, bijzonder hoor!

• 04 Augustus 2014 - 22:54

Ineke (zus):

Wat een prachtige foto's en wat een mooie dolfijn capriolen, dat zou ik ook dolgraag willen zien. Maar een mens kan niet alles ....en rendieren en....dolfijnen. Jullie hebben het weer erg gezellig en het zonnetje lijkt ook maar steeds te schijnen. Heerlijk, wij klagen trouwens ook niet met deze verrukkelijke zomer.
    Wij gaan donderdag met Dien en Joris en kids nog een dag of 10 met de Jonathan op pad, een beetje water- en boot genoegen met die kleintjes. Gisteren bij Jacq gegeten, erg gezellig.
    Wij bellen weer, ook om de familie- en huis zorgen van jullie even te bespreken.
    Hier alles goed.

veel liefs,
    Pieter en Ineke

• 07 Augustus 2014 - 19:55

Broer Arthur:

Weer leuk om te lezen. Ook de plaatsjes waar wij deze zomer nog zijn geweest, de gezelligheid die ook wij op de Mobilae hebben gehad met o.a. Brad en Jane. Ook wij hebben een echt goede zomer. Nu druk bezig om onze woonsituatie te regelen. Daarnanog even weg met de camper naar Frankrijk. Het leven is mooi!