Winter?? - Reisverslag uit Marina di Ragusa, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Winter?? - Reisverslag uit Marina di Ragusa, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Winter??

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

10 November 2013 | Italië, Marina di Ragusa

Ongeveer de helft van de Sicilianen heeft besloten dat het winter is.
Tenslotte is het over een week al half november, dus hoogste tijd voor maillots, laarzen, dikke gevoerde vesten etc. De thermometer laat ons weten dat het buiten nog 29.6 gr.C. is maar je gaat niet dik aankleden als het koud wordt, nee, je gaat de winterspullen tevoorschijn halen als het november is.
De andere helft van de Sicilianen vindt dat geen goed idee en ligt nog in bikini op het strand en zwemt nog in zee. Wij buitenlanders lopen zelfs nog te puffen bij geringe inspanning in de zon.
Een gekke tegenstrijdigheid dus. Grappig om te zien.

En zo vliegen de dagen hier om. We zijn druk met allerhande zaken rondom de boot. Zowel reparaties, als verbeteringen, als vernieuwingen en als natuurlijk schoonmaken van de Mobilae.
Wintertent is in aanmaak; we verheugen ons er op om die te hebben. Bij regen blijft de kuip dan gewoon te gebruiken en bij wind kun je naar keuze één of meer flappen neerlaten. Voorts hoeft het luik boven ons bed dan nooit meer dicht want de tent houdt de regen buiten. Vanmiddag komt de zeilmaker weer om weer wat meetwerk of zo te doen…. Spannend.

A.s. zondag gaan we met een groep olijven plukken. De boer in kwestie kent iemand hier uit de Marina. Hulp is daar dringend nodig om de oogt bijtijds binnen te hebben. Iemand inhuren is geen optie, onbetaalbaar. Inmiddels zijn er twee ploegen van tien personen een dag gaan plukken en vormen wij de vierde groep. Lunch krijgen we van het jonge echtpaar; een zeer aimabel stel volgens de verhalen.
Schijnbaar kunnen we een vermoeiende maar hele bijzondere dag tegemoetzien.

Verder ben ik een beetje gaan meezingen met de gitaargroep, zij vinden het prettig en ik vind het leuk. Kreeg direct een gitaar te leen van een dame die tijdelijk naar huis is en opdracht om te gaan oefenen. Vingers au!!!

Bridgen doen we gemiddeld twee keer per week maar over drie weken is dat helaas voorbij. Toevallig gaan alle bridgers ongeveer gelijktijdig terug naar huis en zullen wij het met het oefenprogramma op de computer moeten doen. Jammer, maar zo gaan die dingen.
Vanmorgen al namen we afscheid van onze Aussie buurtjes (wij gaan een beetje op hun giga boot, een Lagoon 620 passen) en onze Aussie bridge maatjes vertrekken begin december om drie maanden op Malta door te gaan brengen. Bij wijze van afscheid zijn we gisteren met ons achten (zes Aussies en wij) bij een bijzonder restaurant gaan eten. Judith en Ray liggen hier al een paar jaar en kennen de eigenaren.
Hij is chef-kok, zij ook.
Zij heeft in diverse sterrenrestaurants gekookt maar werkte de laatste jaren voornamelijk als recensente voor een belangrijk kooktijdschrift. Zo ontmoette ze haar huidige man en zo zijn ze samen verdergegaan met het huidige restaurant.
Ze nemen alle, maar dan ook echt alle ingrediënten af van lokale boeren. Kopen niks in supermarkten, behalve flessenwater.
Sicilië heeft een rijke voedsel historie waar ze prachtig over vertelt bij het opdienen. Ze heeft inmiddels twee schitterende kookboeken uitgegeven; foto’s van eten gelardeerd met foto’s van de omgeving, de mensen en het verhaal erbij. Zo mooi dat we ter plekke besloten dat Maarten zijn verjaarscadeau vast mocht innen. Het ligt hier te pronken maar gaat toch ‘aan de kant’ tot 28 december!

Maarten is voorzichtig weer een beetje met tekenen begonnen en hoopt het schilderen toch echt binnenkort wel weer op te gaan pakken. En zo zijn we dagelijks bezig met van alles en niks.
Lieve mensen, ik ga naar de gitaargroep, dus tijd om te stoppen. Zeilmaker is geweest. Volgende week is de tent klaar zegt ie….Als de tent aangekomen is, zal ik wat foto’s plaatsen op t blog.
Arriverderci!

Inmiddels is het zondag. Olijven plukken tot nader order uitgesteld. Gisteren wel een leuke dag: eerst stad Ragusa, vervolgens een sfeervolle (kerstsfeer!) wijnproeverij en daarna nog bij een Ricotta farm het maken vd Ricotta gezien en vervolgens vers gegeten. Erruggg machtig.... druk druk druk....

• 10 November 2013 - 14:52

Helen:

Geweldig leuk om op de hoogte te blijven en volgens mij voldoet het allemaal goed aan jullie verwachtingen. Geniet er maar van, het weer hier is met veel meer downs dan ups, dus jullie temperaturen maken me jaloers.... Geniet lekker verder

• 10 November 2013 - 15:02

Lia Krips-Smalheer.:

Lieve luitjes,
    Weer een leuk verslag geschreven Marjolein!
    Wat leuk dat jullie ook met bridge begonnen zijn, als je vragen
    N hebt op dit gebied kunnen jullie Rina en Arthur vragen.
    Wij wensen jullie daar fijne wintermaanden toe.
    Wij zijn net terug van een weekje Spanje, zalig is dat weer dan he!
    Groetjes en lfs Lia.

• 10 November 2013 - 20:35

Irene:

Beste Maarten en Marjolein, wat maken jullie weer fijne dingen mee.....komt volgens mij ook omdat jullie overal voor open staan....nieuwe ervaringen, nieuwe mensen, nieuwe culturen,eten, activiteiten,
    Fantastisch om te lezen! have a good time! Liefs irene

• 10 November 2013 - 23:33

Broer Arthur:

Hey zus en zwager,
    Altijd weer leuk om de berichten te lezen. het likkt mij zo niet zo'n groot probleem om de winter door te komen. Hopenbdat de kuiptent straks goed staat.
    We keep in touch, Arri

• 11 November 2013 - 06:36

M.rebel:

hier wordt ik zooooooooooooooo blij van.
    xx mar.

• 11 November 2013 - 10:35

Rotje:

Lijkt een super overwinterplek, Rotje is zeer jaloers.. Zo kom je de tijd wel aangenaam door. Het is jullie gegund hoor.

xxx

• 11 November 2013 - 22:08

Ineke (zus):

Lieve Wamelino's,

Wat lees ik weer een gezellige reisverhalen en wat maken jullie toch veel mee. Erg leuk om te lezen en foto's te bekijken. Zo kunnen we volop meegenieten.
    Wij hebben hier inmiddels ons warme goed ook weer aangetrokken (na een heerlijke zomer en herfst), maar dat mag ook, want vannacht ging het eerste nachtvorstje door het land. Ik ben druk doende de potplanten naar binnen te halen.
    Meer schrijf ik over de mail of...beter nog, we gaan weer bellen...
    liefs Pieter en Ineke

• 13 November 2013 - 09:42

Anita Verhagen:

Lieve Wamels
    Genieten iedere keer weer om jullie uitgebreide verhalen!
    Vandaag schijnt hier ook een aangenaam zonnetje in Haarlem.
    Ik mail je snel weer.
    xxxAnita

• 09 December 2013 - 09:39

Monique Ijzerman:

Hallo marjolein en Maarten,

Marjolein, allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag, nog vele jaren toegewenst.
    Je ziet er goed uit, meissie. Leuk je weer met lang haar te zien.
    hoe gaat het bridgen samen, vechten jullie elkaar nog niet de tent uit!
    Wat een prachtige plaats is Ragusa. Gelukkig dat jullie weinig hebben gemerkt van de vulkaanuitbarsting. Ik zie nog geen foto van jullie kuiptent. Misschien de volgende keer.
    Drink een borrel samen op je 57 ste verjaardag.
    Groetjes, Monique en Kees.

• 11 December 2013 - 14:18

Paul En Gertie:

Hoi lieve vrienden,

Schaamte, diepe schaamte past ons, alsnog gefeliciteerd met je verjaardag Marjolein.
    We hopen dat jullie een fijne verjaardag hebben gevierd met al die internationale vrienden.
    Sicilië heeft in ieder geval goede wijnen om zulks te vieren.
    Hier is het winter aan het worden, auto's krabben en rijp op de duinen maar de zon schijnt en het is prachtig zo met uitzicht over onze duinen.
    Langzaam begint de spanning toe te nemen, vrijdag eerste voorstelling Oliver Twist de musical.
    Het is een hele toer geweest om het voorelkaar te krijgen 40spelers in de leeftijd tussen 8 en 70 jaar met veel dubbelrollen een wisselend decor waar Soldaat van Oranje jaloers op is. Nico ons decor opperhoofd heeft samen met Ria alle registers opengetrokken.
    We spelen vier keer en alle zijn bommetje vol uitverkocht.
    Verder alles zijn gangetje op de laan.
    We schrijven snel weer.
    Lieve groeten Paul en Gertie.