Retourtje Tenerife - Reisverslag uit Isla de Gran Canaria, Spanje van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Retourtje Tenerife - Reisverslag uit Isla de Gran Canaria, Spanje van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Retourtje Tenerife

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

19 Januari 2013 | Spanje, Isla de Gran Canaria

Woensdag 16 januari
We zijn aan het varen, tussen Gran Canaria en Tenerife. Het is een lichtbewolkte dag; wat kouder dan de afgelopen dagen en matig zicht. Er staat helaas geen wind – voorspellingen kloppen niet – dus varen we op de motor in het vreemde water tussen de eilanden.
De boot voelt als in een wasmachine; dan beweegt ze weer van stuurboord naar bakboord en dan weer van achter naar voren; net welke golf ons optilt. Klots klots. Nog een uur of drie varen en dan zijn we er.
De Impact verdwijnt af en toe compleet achter een golf, we hebben geprobeerd er een foto van te maken.

In de afgelopen week hadden we heerlijk weer, dus dat was genieten geblazen. We gingen zaterdag per bus naar Las Palmas, de hoofdstad van Gran Canaria. Natuurlijk wilden we wat van de stad zien maar ook wilden we even ‘buurten’ bij Cynthia met haar Liberty.
Zij ligt in de haven daar.
Eerst dus de stad bekeken; die kon onze goedkeuring zeker wegdragen. Vervolgens per taxi naar de haven. Niet wetend aan welke steiger de Liberty lag, liepen we te speuren naar NL vlaggen en opeens zagen we Han en Ingrid van de Twins (ook een catamaran) lopen. Grappig! We dronken dus eerst een biertje bij hen aan boord en kregen nog de nodige ankertips van hen. Zij varen al jaren in dit gebied.
Al lopend naar de Twins zagen we ook de Liberty liggen, dus zoeken hoefde later niet meer.
Bij Cynthia was het daarna ook even gezellig aan boord; biertje drinken en vervolgens toch maar gebruik maken van het aanbod van de taxichauffeur. Voor slechts vijf Euro meer dan de buskosten wilde hij ons terug naar Anfi del Mar brengen.
Aangezien de busstop behoorlijk ver lopen was vanaf de haven, maakten we daar toch maar gebruik van.

Zondag was letterlijk een rustdag. Prachtig weer, dus lekker lezen, luieren, zwemmen en toen de Impact bemanning ’s middags langskwam speelden Gerdie en ik een spel. En omdat het naar meer smaakte, speelden we ’s avonds gevieren hartenjagen.
Ook maandag en dinsdag nog prachtig weer. Quido en ik speelden nog schaak en verder deden we alledaagse dingen, zoals boodschappen, wandelen etc. Sinds een week doe ik dagelijks allerlei oefeningen om de rug weer aan te laten sterken en ik voel dat het werkt. Gelukkig maar!

vrijdag 18 januari
Tja, Tenerife werd van korte duur. Op de heenweg al merkten we dat onze apparatuur het weer niet naar behoren deed. Balen natuurlijk, want op Gran Canaria hadden we er alwéér een RayMarine specialist naar laten kijken.
Aangekomen op Tenerife bleek de ankerplek een onbeschutte en sombere baai, die ook nog eens flink ver varen met het bijbootje verwijderd was van het dichtstbijzijnde plaatsje. We werden er triest van. We speurden in alle aantekeningen en in de pilot of er in de buurt een andere mogelijkheid was en eigenlijk leek dat niet zo te zijn.
In de havens in de omgeving zijn passanten niet welkom en de spaarzame ankerplekken lijken onbeschut voor de harde wind die over enkele dagen verwacht wordt.
Na overleg besloten we de volgende dag gewoon weer ruim 60 mijl terug te varen naar Gran Canaria, waar wij dan ook weer dezelfde RayMarine-man konden laten komen. Dus hup, weer om 5.30 uur uit bed en om 6.15 uur waren we weer op weg in een aardedonkere nacht.
Quido en Gerdie konden – toen het eenmaal daglicht was - fantastisch zeilen maar voor ons was de koers net even te hoog aan de wind. We motorsailden de eerste uren en de laatste drie uur zijn we toch gaan zeilen; de forse wind (5Bf) was iets geruimd en iets geminderd. Dat ging top! We zeilden tegen de 8 knopen aan.
Jammer genoeg was het niet van lange duur want toen we eenmaal onder Gran Canaria waren, viel de wind eigenlijk zo goed als helemaal weg. We modderden eerst nog wat door met de zeilen maar later werd toch de motor maar weer gestart.

Eenmaal op onze vertrouwde ankerplek bij Anfi del Mar, belde Maarten direct met de RayMarine man. Komende week komt hij weer.
Maarten heeft aangegeven dat het nu wel welletjes is met alle lapmiddelen en dat we nu de boel in orde willen hebben. We hebben er inmiddels plm. 400 Euro aan besteed en nóg functioneert de boel niet! Nu maar heel hard duimen dat het eindelijk opgelost gaat worden komende week.
Gelukkig zijn er ook meer leuke dingen te melden:
* zodra we aan de borrel zaten kwam de zeeschildpad ons weer verwelkomen
* we hebben geslapen als ossen, een nacht van 11 uur! Lang leve de zilte lucht!
* We ontvingen blij nieuws van Monique en Kees; zij zijn voor de derde keer opa en oma geworden. Een mooie kleinzoon (Stan) van dochter Claudia.
* We liggen hier prachtig in de luwte voor de harde wind van de komende dagen.
* De boot is inmiddels weer zoutvrij; de was hangt alweer te wapperen…..kortom we liggen hier weer goed.

• 19 Januari 2013 - 22:23

El:

Hoi saam,
    Tjongejonge jullie maken wel van alles mee....

Gelukkig was ik op 16 januarie niet bij jullie aan boord...
    anders had ik de hele dag over de reling gehangen, lol.

Ga vooral door met al die leuke verslagen!

Lieve groetjes uit 'n koud Zandvoort

• 20 Januari 2013 - 00:12

Coby En Jan Brabander:

Ja, ja, werken en gezellig op stap, het gaat zo die gaat. Pech met de apparatuur, en ja, Spanjaarden zijn niet van de vlugsten... Groetjes uit het mooie Australie. Jan en Coby

• 20 Januari 2013 - 07:46

Marianne Rebel:

Lieverds,
    7 uuir Zondag morgen,
    Slaappil genomen gisternacht,[tijg geleden], toch wakker!
    Zaterdag de dag met de golfvrienden door gebracht ,ik had het week-end geen gasten dus kon mee doen aan de buiten activiteiten.
    Bij jullie huis de waterleiding duinen in gegaan ,en lekker 9 km gelopen om vervolgens een karrenwiel met spek te eten in het pannenkoeken huis.[heerlijk].
    Telefoontje gehad van de mensen die in mijn huis hebben gezeten tijdens mijn uitstapje naar Spanje jl. September, willen het huis hebben, zodra hun huis is verkocht.
    Spookt in mijn hoofd, wil graag verkopen ,maar nu het zooooo echt blijkt te zijn dat dat gaat gebeuren is de vraag ,Ja... en dan?
    28 jaar emotie's spelen door den kop!!
    Vanmiddag bij Micky voetbal kijken Ajax/Feyenoord, met een glaasje ,meer omdat Micky's poortwachters niet positief actief zijn[afgelopen Vrijdag vernomen] wel een aantal preventieve bestralingen ,maar pfff gelukkig geen ellende.
    We zijn mensen van de dag, gelukkig hebben jullie de droom omgezet in werkelijkheid, genieten met hier en daar een kleine tegenslag aan materiaal,maar dat is ook wel weer uitdaging om te kunnen over bruggen, een kalm zeetje is ook geen spanning!
    Hou jullie op de hoogte,
    Dikke kus ,
    mar.

• 20 Januari 2013 - 09:21

Anita Verhagen:

Lieve beiden

Ik heb natuurlijk heen verstand van dat aparaatje dat stuk is maar wat dan ook: het blijft een vervelend iets als iets het niet doet.
    Het is dus eigenlijk goed dat jullie heen en weer zijn gegaan om dat te constateren want dat weet je niet als je stil ligt???
    Het blijft heerlijk om jullie avonturen te lezen en ik ben blij dat je rug zich goed houdt, Mar.
    Ik weet dat oefeningen goed zijn...... Ik ben er zelf ook intensief mee bezig (zweet druppeltjes)
    Blijven jullie nu voorlopig daar liggen tot het voorjaar?
    Geniet maar van alles!
    Liefs
    Anita

• 23 Januari 2013 - 18:35

Cynthia Van Hest:

En hoe gaat het met de reparatie? Welk apparaat is er stuk?
    Wel balen dat Tenerife niet aan jullie verwachtingen voldeed, wij gaan dat volgende week ook even testen. Maar we zijn voorbereid.
    Hoe is het daar met al die wind van de laatste dagen.
    Ik was onderweg als opstapper deze week maar helaas hebben we het na twee dagen opgegeven omdat er zoveel wind werd voorspeld.

Wat zijn jullie plannen voor de komende week?

groetjes Cynthia