Mooie Balearen! - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Mooie Balearen! - Reisverslag uit Palma de Mallorca, Spanje van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Mooie Balearen!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

21 Juli 2013 | Spanje, Palma de Mallorca

En zo is het alweer een jaar geleden dat we vertrokken.
Wat vliegt de tijd toch! Gelukkig konden we toch heel veel mensen zien en spreken, toen we in NL waren, dus het gevoel van ‘vertrekken’ is daardoor niet dramatisch en permanent maar gelukkig gewoon heerlijk en avontuurlijk.

En avontuurlijk dat ís het af en toe.
Zo ook weer de afgelopen nacht. Tjonge jonge. Je zou denken dat ze ons boven iets proberen te vertellen….. onze nachten op het water zijn zó vaak heftig.
Gisteren een prachtige dag gehad; alles moeten motoren maar dat wisten we. Bijna geen wind en wat er was, stond ook nog es pal tegen. Een lange dag want we wilden van Almerimar naar Cartagena, plm. 115 mijl.
Prachtige dag met bewolking aan het einde vd dag.
Maarten heeft daar wel bij gedacht van ‘jee, dat zou ook zomaar een onweerslucht kunnen worden’ maar aangezien er nergens over onweer was gesproken, heeft hij met die gedachte verder niks gedaan. En zo werd het bijna donker.
Ik nam de eerste wacht vanaf een uur of negen. Al snel zag ik dat het naast ons, net achter de kustlijn, flink aan het bliksemen was. Ik gaf dus gas bij; wegwezen hier dacht ik nog.
Maarten, die hoorde en voelde dat ik snelheid aan het veranderen was kwam vragen of er iets was en bleef er verder ook bij. De bliksem werd de ergste die we ooit zagen!
Gedurende ruim drie uur hebben we eerst ernaast en er vervolgens middenin gezeten.
Het was zó erg, dat je je ogen niet open kon houden bij de bliksem omdat die secondenlang duurde. Automatisch doken we ineen bij weer zo’n geweldsuitbarsting. We hebben beiden de elektrische lading of - spanning gevoeld. Bovendien waren het de dikste bliksemstralen ooit gezien.
Striemende regen en harde wind vergezelde de bliksem. Gelukkig bleef het water kalm, zodat we vol gas konden proberen te vluchten. Tien knopen snelheid hadden we op een gegeven moment. (waarvan bijna 3 kn. stroom mee).
Zowel wij als Pien zaten in reddingsvest, eigenlijk overtuigd dat we geraakt zouden gaan worden. Pien deed t weer fantastisch; was niet bang en voelde dat ze niet in de weg moest lopen nu.
Wij hadden inmiddels de dinghy zover losgemaakt dat we die met één beweging in ‘t water zouden kunnen laten vallen en de waterdichte ‘grab-bag’ met alle belangrijke spullen stond klaar.

Aan de wal zagen we een grote brand ontstaan, die in de uren erna groter en groter werd, aangewakkerd door de wind. Een droevig gezicht.
Pas rond een uur of twee in de nacht voelden we ons veilig en durfden we weer adem te halen.
De bliksem zagen we nu alleen nog ver achter ons.
We konden toen nog even genieten van het feit dat het lichtende zee was én dat een grote groep dolfijnen als torpedo’s door dat lichtende water aan kwam speren en met onze boeg ging spelen. Een spectaculair gezicht. En Pien maar blaffen…
Om vier uur vannacht lieten we het anker vallen om tot negen uur te gaan slapen.

Inmiddels is het twaalf uur en varen we weer. We laten mooi Cartagena helaas toch maar voor wat het is want de wind is vandaag één dag heel gunstig en dat willen we niet laten schieten. Zeilen dus!
Met Torrevieja als bestemming. De weersvooruitzichten zien er goed uit, dus willen we zaterdag oversteken naar de Balearen. Maar vóórdat we oversteken willen we eerst nog een stuk noordelijker langs de Oostkust van Spanje, zodat de oversteek in een lange dagtocht gemaakt kan worden. We zijn wel weer even klaar met nachtzeilen…..

*****************************************
Dat geschreven hebbende op 10 juli, is het inmiddels 19 juli geworden en liggen we voor anker bij Mallorca.
Uiteindelijk zijn we vanuit Torrevieja overgestoken naar de Balearen; zo’n 20 uur varen.
Dus inmiddels hebben we alweer een nacht doorgevaren, die overigens gelukkig probleemloos en rustig was.

Rond een uur of drie in de middag naderden we Ibiza.
Denkend aan Ibiza denk je aan ‘party-eiland’ en lange keboenk-keboenk nachten met veel alcohol en drugs. Maar Ibiza heeft héél duidelijk ook een andere kant! Wát een natuurschoon en wát een prachtige baaien. Vanaf het water hebben we GENOTEN van dit eiland!
We lagen er in een mooi baaitje de nacht voor anker maar helaas moesten we de volgende dag snel weer door om op tijd te zijn op eindbestemming Mallorca.
Waarom zo’n haast? We beloofden charterende zeilvrienden (met ook een catamaran) van ons dat we hen wat zouden helpen bij grote charterdrukte en dan voor hen ook wat met gasten zouden gaan varen.
Op het moment dat ik dit schrijf is er echter inmiddels dusdanig veel gebeurd dat het nog maar de vraag is of het nog doorgaat.
Vooral de Marina/jachthaven wil niet meewerken maar ook de dame die de dag-charters organiseert is met haar werk ineens in zwaar weer beland en nu is het allemaal onzeker geworden. Wij vinden alles best. Niet varen met gasten?? Ook goed!

Arthur komt op 27 juli zijn vakantie bij ons doorbrengen. Yes! Daar hebben we zin in; meer nog dan wat charteren, hoewel dat ook leuk leek om eens te ervaren. En na Arthur komt begin augustus ook Frank onze kant op voor zijn vakantie. Gezelligheid troef dus!

Langs Mallorca varend bleek ook dit eiland prachtige baaitjes en prachtig, woest natuurschoon te bieden. Tjonge, boven verwachting mooi hoor. We hebben hier nog niet veel gezien maar daar gaan we de komende weken natuurlijk verandering in brengen! De afgelopen dagen hebben we voornamelijk heel gezellig met Ingrid en Han doorgebracht en vandaag arriveerden hun vier gasten voor 14 dagen dus die zijn voorlopig weer weg.
We liggen hier achter het anker in azuurblauw water van 28! gr.C. Echt geweldig! Het is hier wel dusdanig warm dat een paar keer per dag zwemmen een must is .
Zelfs Pien moet eraan geloven als ze weer ligt te puffen. Ze houdt (nog) niet van zwemmen maar heeft mooie zwemvliezen tussen haar tenen, dus we laten haar dagelijks even te water en het lijkt allemaal minder erg voor haar te worden.
Ze zwom al een paar keer zelfs een klein rondje.

Onze huisarts blijkt hier op vakantie te zijn nu; volgende week ontmoeten we elkaar hier aan boord. Grappig. Klein wereldje.

Dan tenslotte nog even melden dat we echt HEEL SLECHT internet hebben. We moeten naar de wal steeds maar ook dan hebben we nog geen garantie op goed of snel internet. Dus svp uitsluitend emails sturen zonder ‘onnodige’ bijlagen. We krijgen het allemaal nauwelijks binnen. Dank!

Goddank hebben jullie nu ook mooi weer in NL!! We hebben heel veel aan jullie gedacht hoor. We hopen voor jullie allen dat je er heel veel van zult kunnen genieten en vooral ook heel lang!
Tot een volgend blog maar weer!

• 21 Juli 2013 - 13:44

Maarten En Marjolein Van Wamelen:

Ha, ha ik moet er wel om lachen. We zitten op een wifi terras, dus ik dacht `ik probeer de video te plaatsen´ maar het blijkt maar de helft v h totale filmpje te zijn en ik ben er zeker een half uur mee zoet geweest..... niet echt voor herhaling vatbaar dus.
    Maar de foto´s spreken ook al voor zich. Groetjes-liefs, Marjolein

• 21 Juli 2013 - 13:59

Hans En Luus:

hey lieverds, wat een verhalen.... kinkt weer fantastisch, vreselijk, mooi, romantisch, beangstigend, dramatisch en geweldig!! 't zegt zeker ook iets over jullie doorzettingsvermogen, alhoewel ik me tegelijkertijd realiseer dat je in zo 'n situatie geen andere keuze hebt... we hopen dat je nu een periode van rustig zeilweer, mooie baaien en vriendelijke spanjaarden tegemoet gaan! dikke kus Weer uit Middelburg xx

• 21 Juli 2013 - 15:23

Alice En Walter Groenendal, Bentveld:

Dag M & M,
    Het is hier zondagmiddag, drie uur. Zojuist jullie laatste reisverhaal gelezen. Het lijkt soms op avonturen uit een jongensboek! Vooral het getuigenverslag van het onweer raakte ons zeer. Wij hadden nl. ooit zo'n beleving onderweg van Terschelling naar Harlingen.
    Hier,bij ons , is het nu bijna 100 Fahrenheit. De thermometer hangt uit de zon en geeft 33 graden C aan.
    We kijken uit naar jullie komende avonturen! En of Pien inmiddelsdan haar zwemdiploma heeft!
    Lieve groeten van
    Alice en Walter

• 21 Juli 2013 - 16:05

Anita Verhagen:

Salut tous les trois
    Jeempie, wat een avontuur met die bliksem onderweg. Bestaat er zo iets als een bliksem-afleider opeen boot? (vraag van een leek). Maar goed, dit ook weer mee gemaakt en prettig dat Pien zich zo ideaal gedraagt. Van alle kanten hoor je nu natuurlijk dat wij ook eindelijk in de zomer terecht zijn. We hebben er wel behoefte aan.
    Gelijk maar mijn balkon een nieuwe verf laag gegeven: je moet toch wat doen als gepensioneerde!
    Geniet er maar lekker van als de kinderen komen: alle verse verhalen uitwisselen.
    Veel liefs, Anita

• 21 Juli 2013 - 21:23

Mieke Verhagen:

Hoi lieven mensen en Pien.
    Wat een verhaal blij dat jullie nu in rustig vaarwater zijn.
    Hier nu ook prachtig weer dus genieten.
    Nu maar even heerlijk vakantie vieren met de jongens.
    Liefs van ons
    Rob Mieke en Doortje.

• 22 Juli 2013 - 07:58

San:

Hoi hoi,Schitterend om jullie avonturen te lezen.
    Lijkt me wel giga spannend rond te varen met een gevoel dat je door de bliksem getrogffen gaat worden... Maar even niet aan denken :-)
    Maar nu eindelijk rustig weer en weer mooie baatjes..
    Hier zoals jullie weten ook heerlijk weer. Hadden we geloof ik toch wel een beetje verdiend.
    Veel liefs van ons en je weet het, blijf........ :-)

we spreken elkaar
    San & El

• 22 Juli 2013 - 08:32

Ria:

Hoi Maarten en marjolein,
    Wat een spannend avontuur weer, jullie maken wel wat mee!
    Zou niks voor mij zijn, geef mij onze caravan maar.
    Die arme Pien, wat een dappere hond hebben jullie!

Liefs Ria

• 22 Juli 2013 - 11:04

M. Rebel:

Sweet Jezus and Maria, wat een verhaal weer.
    Heb ff geen tekst!!
    kom later terug.
    xxmar

• 23 Juli 2013 - 23:47

Impact:

Heerlijk weer om die verhalen te lezen. Ben best wel een beetje jaloers. Moet nog heel wat gebeuren om Quido om te turnen.
    De nachten zijn inderdaad niet jullie ding geloof ik. Vreselijk om dit nu weer mee te maken, maar genoeg besherm-engeltjes blijkt wel.
    Wij liggen inmiddels weer in het water en de laatste dingen kunnen gebeuren als het materiaal van Bebeteau frankrijk binnen is tenminste.
    Inmiddels sporten we hier lekker (oa Nodic walking) en Quido heeft Spaanse les van de havenmeester.
    We hebben de zonnepanelen veranderd zodat ze wat steviger zijn en zo zijn we nog wat aan het klussen.
    Altijd wel wat te doen.
    Nu wat in de clinche met de expert, maar hoor je later wel.
    Liefs van ons en lkkr genieten met je zonen.

• 28 Juli 2013 - 21:51

Henk Van Slooten:

Hoi Maarten en Marjolein,
    Goed te lezen dat jullie nog steeds genieten van het avontuur dat jullie zijn begonnen.
    Groet
    Henk