Fantastisch Januari - Reisverslag uit Marina di Ragusa, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Fantastisch Januari - Reisverslag uit Marina di Ragusa, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Fantastisch Januari

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

29 Januari 2014 | Italië, Marina di Ragusa

Januari 2014.

Met recht een goed begin van dit jaar. Veel gedaan op de boot, veel gezien van Sicilië en veel gezelligheid bij ons of bij anderen aan boord gehad.
Waar waren we zoal? De eerste week van januari beschreef ik al in t vorige blog.

Op 12 januari hadden we de auto weer en reden we – met Janny en Martien vd Double Dutch – naar Donnafugata. Mooi ritje er naar toe. Halverwege een museum bekeken en in Donnafugata het prachtige kasteel, wat we bezichtigden. Tussendoor trakteerden Janny en Martien ons ook nog eens op een heerlijke én gezellige lunch. Wat wil een mens nog meer. Zie foto’s .

Op 14 januari stapten we in bij Jackie en Pete Jackson vd Argonauta. Jackie heeft na twee keer vallen haar schouder lelijk geblesseerd (we weten nu dat t een afgescheurde aanhechting betreft) en kan dus niet meer rijden. Maarten is ook chauffeur op de auto-lijst en dus worden we ‘ingehuurd’ als chauffeur en gezelschapsdame ;-). Heel vervelend haha. Ze vragen of wij het leuk vinden om met hen naar Siracusa te gaan.
Natúúrlijk vinden wij dat leuk! Prachtstad. Ik was er al een dag maar Maarten niet; hij was toen ziek. We besloten om ’s morgens eerst naar Siracusa stad te gaan en daar de dagmarkt met alle verse groenten en fruit te bezoeken, gevolgd door het indrukwekkend mooie oude centrum. Na de lunch willen we graag het Griekse en Romeinse Amfitheater te gaan bekijken. Ach, eigenlijk is alles even leuk. Echt zo een mooie stad!
De ochtend op de markt begon al fantastisch. We hadden gehoord dat we naar een bepaald kaasshopje moesten gaan want daar hadden ze niet alleen Ricotta kaas, maar ook Tricotta kaas.
Men bleek t leuk te vinden daar; een familie bedrijfje. Eigen kaas, eigen winkeltje. Eerst presenteerde vader ons de Tricotta, vergezeld van enthousiaste verhalen. Pien werd volop gevoerd; zij was erg enthousiast over dit adresje… Toen hij zag dat we interesse hadden, haalde hij dochterlief erbij. Wij werden t kleine winkeltje in ‘gedreven’. Zij vertelde nog meer en liet haar echtgenoot achter de toonbank alles voor ons op een bordje doen.
Intussen schonk zij voor ons een klein glaasje met rode wijn (11 uur!) in en zo proefden we de prachtigste kaasjes en hammetjes! Wát een leuke winkel, wát een leuke mensen. Natuurlijk kochten we iets meer dan gepland (daar gokken ze tenslotte op) maar het was ze zeer gegund. Alles van eigen boerderij en puur.

Het bezoek aan oud Siracusa en aan de Amfitheaters was bijzonder. Je fantasie gaat toch op hol op zo’n moment. We waren bijv. ook in een grot, ‘the ear’. Vroeger dienstdoend als Romeinse gevangenis en door de bijzondere vorm v de grot, konden bewakers elk woord van elke gevangene verstaan. Zo werden dus ontsnappingspogingen voorkomen. Bijzonder. We hebben t uitgeprobeerd.
Pien en ik zijn naar buiten gelopen en de anderen volgden later (we waren toevallig op dat moment de enige aanwezigen). Inderdaad werd elk geluid versterkt maar verstaan wat er gezegd werd kon ik niet. Mogelijk vergt dat oefening…
Siracusa is een bijzondere stad. We zullen er zeker nog gaan ankeren en meer gaan zien.

Vervolgens hadden wij de auto weer op 19 én 20 januari (1 extra dag overgenomen van Jessica en Roy) en zijn we met Jackie en Pete wat verder weg gegaan. We hadden nu tenslotte 2 dagen. We begonnen bij Agrigento, waar prachtige Griekse en Romeinse Tempels deels nog staan. Agrigento ligt aan de westkust van Sicilië. We waren er eind september, op weg naar Marina di Ragusa al langs gevaren en we zeiden toen al dat we die tempels te wilden gaan zien. Indrukwekkend. Zie de foto’s.
Daarna reden we door naar Enna – hoog op een berg gelegen en centrum Sicilië. Enna zelf heeft niet heel veel mooie en historische gebouwen maar wel een spectaculair mooie kathedraal (Unecso erfgoed), een kasteel en een uitzicht waar je kippenvel van krijgt. Via internet vonden we een bed en breakfast in het centrum.
Daar aangekomen bood de eigenaar aan ‘iets eenvoudigs’ voor ons te willen koken. We waren koud en hadden niet heel veel zin om er ’s avonds nog uit te gaan, dus accepteerden we zijn aanbod graag. Het was op dat moment 17 uur en we zouden om 19 uur alvast een fles wijn krijgen voor ons vieren om dan een klein uurtje later te kunnen eten. De tussenliggende tijd gebruikten we om toch nog even door donker maar sfeervol Enna te lopen. Bij t kasteel aangekomen kregen we een prachtuitzicht over het dal met duizenden lichtjes als beloning. ’t Was koud maar zeer de moeite waard!
Teruggekomen in het B&B bracht de gastheer ons een heerlijke wijn en wat warme hapjes, die we in sfeervolle omgeving dronken en aten. Vervolgens werden we aan tafel uitgenodigd. Het voorgerecht bestond uit kaasjes, hammetje en ander vlees; sausjes (zelfgemaakt natuurlijk); warme olijven, een schaaltje met een mix van warme groenten, zelfgemaakt brood en een heerlijke wijn. Wat een feest. We aten prompt alle vier te veel….
En toen kwam het hoofdgerecht. Een prachtige maar grooooooote schaal met pasta en een schaal met salade. Te veel van het goede. We aten er een kwart van.
Met schaamrood op de kaken moesten we bekennen te veel van het voorgerecht gegeten te hebben. Geen enkel probleem. De pasta werd in een plastic bakje gedaan en voor ons bewaard. We zouden het de volgende dag prima als koude lunch kunnen eten. Zó lief!
We gingen aan de koffie en van het huis werd er zelfgemaakte Limoncello bij geschonken. Lekker!! Waam wilde natuurlijk direct weten hoe dat gaat en inmiddels staan er hier aan boord twee wekflessen met Limoncello in aanmaak… De baas, zijn vrouw en dochter waren er inmiddels bij komen zitten en ook een volgende zelfgemaakte borrel ging nog eens rond, gevolgd door een rondleiding door de in aanbouw zijnde Spa. Superleuke plek, superlieve mensen!

Volgende dag via allerlei kleine weggetjes onze weg terug gezocht naar Marina di Ragusa. Lang in de auto maar vele prachtige uitzichten maakten het meer dan de moeite waard.

Verder organiseerden de Aussies hier in de haven, afgelopen zondag 26 januari Australia Day. We begonnen om 12 uur op het strandje met een spel Cricket. (ik bezorgde de Aussies de overwinning en was de slag’mens’ die t langst aan slag was – heb nu nog spierpijn haha).
Niet dat ik nu snap hoe het spel precies gespeeld moet worden maar ik liet me gewoon sturen. We hadden geluk met het weer.
Om 14 uur begon de BBQ, heel gezellig. En om 16 uur werd t koud maar toen was t toch al bijna klaar, dus goede timing. ’s Avonds werd er nog een Aussie film gedraaid maar zonder ondertiteling…… Dan denk je dus aardig Engels te spreken maar we moesten mooi afhaken. Snapten de humor niet en misten de helft. Maar van anderen begrepen we dat het leuk was.

Voorts aten we bij velen en aten velen bij ons. Veel gezelligheid, veel gezamenlijkheid maar zonder verplichtingen. Misschien wel de beste januari maand uit mijn leven. Meestal vond ik januari lang, donker en somber. Zo niet dit jaar. We zijn bevoorrecht!!!
M&M

• 29 Januari 2014 - 21:06

Irene Velds:

Hallo maarten en Marjolein,
    Als ik jullie verhalen lees zet ik Sicilië meteen op mijn reislijstje. Fantastisch, dat jullie zoveel aardige en gezellige mensen treffen en zoveel mooie dingen beleven. Januari vloog hier ook voorbij en die hele winter kan me verder gestolen worden. In febr. gaan we wel een weekje skien in Oostenrijk, maar dat is hopelijk echte winter met sneeuw en blauwe luchten...en dan .....de Lente en weer lekker varen met de sloep. Het is wel geen wereldreis, maar wel heel ontspannend in het mooie Friese landschap. veel plezier verder we volgen jullie!
    groetjes Irene

• 30 Januari 2014 - 06:54

Jan Brabander:

Hallo Marjolein en Maarten.

Wat een mooie verhalen over jullie belevenissen. We houden alles van jullie in het oog. Grote tegenstelling met het kille, grijze Holland. Vorig jaar waren we in de lekkere warmte van Australie. Dit jaar kwam het gezin van Marc naar hier. Druk maar erg gezellig.
    Wij wensen jullie alle goeds toe EN we blijven allert op facebook en jullie blog. Liefs, Jan en Coby.

• 30 Januari 2014 - 10:52

Aly Van Nijendaal:

Hoi Marjolein en Maarten, wat een heerlijke verhalen. Zo te zien en horen vermaken jullie je nog steeds opperbest. Hier in Ermelo ook alles goed, wij houden de economie gaande, je hebt werk paarden en luxe paarden ! toch. Arthur en Rina lekker in Thailand. Het is nu lekker fris in Holland maar droog. Verder kabbelt alles door over een paar weken krijg ik een implantaat voor mijn gehoor, want dat gaat erg slecht, blijf maar een ontsteking houden. Na vele antibiotica gaat het maar niet over. Afwachten dus. Lieve mensen we blijven op de hoogte via jullie verslagen, geniet er van!!!! Liefs Jan en Aly

• 30 Januari 2014 - 13:20

El Cats:

Hallo saam,

Gezellig weer al jullie belevenissen te lezen.
    1 februari gaat hier weer de opbouw van de strandtenten beginnen ...
    hopelijk volgt het mooie weer dan ook weer snel.
    Daar ik geen mens meer ben voor de kou (wie wel)

Ik kijk alweer uit naar jullie volgende berichten...
    Groetjes

• 31 Januari 2014 - 15:11

Anita Verhagen:

Hallo beiden,

Iedere keer is het weer genieten om jullie verslag te lezen gepaard gaande met de foto's!
    Het geeft wel zin om ooit ook eens die kant op te gaan. Jullie zijn goede toeristische promotors wat dat betreft. Het ziet er allemaal leuk, lekker en interessant uit.
    In Haarlem, vandaag, schijnt de zon met wat vries-kou. Net een lekker (klein) ommetje gemaakt, als oefening. Gaat voor mijn gevoel toch iets beter.
    Voor nu, veel liefs and take care!
    Anita

• 09 Februari 2014 - 23:34

Henkjan Marsman:

Hoi Lieve luitjes,

Sorry dat we wat laat reageren op zo'n mooi verslag met zulke mooie fotos: wat een mooie impressie van Sicilie: leuk om mee te krijgen. Fijn om te horen dat jullie het zo goed maken en zoveel leuke dingen ondernemen! Wij gaan prima: wintersport met kerst in Heiligenblut (fantastisch!), lang weekend met het Y in Orvelte (klopt nog steeds niet daar jullie daar niet meer bij zijn..) en net nog een wintersport met Han, Ineke, Paul en Marijke (weinig sneeuw, maar heel vele gezelligheid!). Eef en Lasse gaan fantastisch (we zijn zo trots en blij met die twee!!). Onze plannen voor Berlijn zijn nog steeds (..) niet definitief, maar wellicht weten we in een paar weken meer (heb ik ook wel behoefte aan: ik ben het reizen wel zat nu..). Heel veel liefs uit Noordwijk, HNELT