December feestmaand - Reisverslag uit Marina di Ragusa, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu December feestmaand - Reisverslag uit Marina di Ragusa, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

December feestmaand

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

29 December 2013 | Italië, Marina di Ragusa

29 december alweer. Kerst ligt achter ons, net als onze verjaardagen en onze trouwdag. December is weer omgevlogen.

Gelukkig hebben we inmiddels weer rustig en mooi weer maar eind november en de eerste twee weken van december waren ronduit naar. Weliswaar niet echt constant maar toch….erg veel regen, koud en wind. Gelukkig zijn we inmiddels in het rijke bezit van de fantastische kuiptent; het scheelt enorm. Een isolatielaag tegen alle weersomstandigheden. We zijn er erg blij mee.

Mobilae bleek bij aanhoudende nattigheid toch moeilijk droog te houden. De hygrometer gaf bijna constant 100% aan. Daardoor voelde alles natuurlijk klammig en koud. Niet fijn! We schaften dus twee kleine oliegevulde radiators aan maar dat bleek nog niet genoeg. Inmiddels konden we een ontvochtigings-apparaat overnemen en nu, eindelijk, is de vochtigheid meestal rond 70-80%. Nog steeds best hoog maar of de meter het helemaal goed aangeeft??
Elke mooie dag grijpen we aan om luiken en ramen te openen en bedden lekker te luchten / drogen. Zo kunnen we het allemaal net redden maar ik moet er niet aan denken om een maand achtereen kou en nattigheid te hebben. De radiatoren gebruiken vrij veel stroom en stroom betalen we apart en is hier erg duur!
Douchen doen we niet meer aan boord bijna (hebben douches aan de overkant, 10m verderop) en natte spullen moet je niet in de boot maar buiten droog zien te krijgen. Op dagen als vandaag geen enkel punt en op natte dagen drogen we de spullen in de kuiptent.
Overwinteren is niet alleen maar makkelijk dus, zeker niet op boten zonder een goede verwarmingsinstallatie, zoals de onze. Aan laten leggen zeg je?? Nee joh, voor die paar winters dat we zullen moeten improviseren….. Daarna hopen we in Azië te varen en met de temperaturen daar heb je echt geen kachel meer nodig.

Wat deden we zoal in december?
Alle zondagavonden in december waren we in de ‘meeting-room’ om met elkaar de adventsdagen te beleven. Steeds was er warme wijn en bracht elke aanwezige een lekker hapje mee. Elke zondag werd onze kerstboom maar ook de ‘meeting room’ zelf meer versierd.
De eerste keer vertelden aanwezigen over de kersttradities in eigen land en familie.
De tweede keer deden we een kerst-quiz; de derde avond keken we gezamenlijk een kerstfilm.

Sinterklaasavond waren we voor het eten uitgenodigd bij Yvonne en Peter. Gezellig, lekker en met leuke Sint-versiersels. Zie foto.

Mijn verjaardag: gezellig veel visite voor koffie met overheerlijk gebak. ’s Avonds uit eten met een gezellige groep mensen (7 personen). Mijn verjaarscadeau kwam in de week erna per post: een nieuwe Sony e-reader. Heerlijk, we kunnen weer lezen!

Elke maandag- en donderdagmiddag muziekgroep. Kerstmuziek oefenen met 6 gitaristen. Drie ervan kunnen ook zingen en doen dat dan ook. Ik zong alles als tweede stem.

Direct na mijn verjaardag werd Waam helaas weer ziek. Griep op volle sterkte. Op 13 dec. was hij nog niet voldoende aangesterkt om mee te gaan met Jackie en Pete, naar Siracusa. Jammer want het werd een bijzondere dag. Siracusa (wát een prachtstad!!) bleek die dag te vieren dat St. Lucia ooit beschermvrouwe van de stad was. Zij is vermoord en wordt nu jaarlijks met een enorme processie, die de hele middag en avond duurt, herdacht. Het plein voor de kathedraal stond zo vol met mensen, dat je t gevoel kreeg in Rome te staan. En ook nog es een kardinaal die van een balkon af een rede begon te houden…..’t was heel bijzonder.

Maarten wilde graag octopus leren bereiden. Barbara en Dirk woonden lange tijd in Spanje en wilden het hem wel voordoen. Dus ’s morgens eerst met elkaar naar de plaatselijke markt om octopus te kopen. Maarten eind vd ochtend vervolgens uitgebreid meedoen bij het snijden en bereiden en ’s avonds werden we om 19.00 uur bij hen verwacht voor het eten. Ik hield mijn hart vast; ben niet zo’n held…. Voorgerecht was salade met octopus en tot mijn verbazing vond ook ik dat lekker (leek op kip). Hoofdgerecht was pasta met pijlinktvis en groente. Nee, dat was mij te sterk van smaak. Niet mijn ding. Maarten vond het allemaal lekker en leuk; ik vond t vooral gezellig en leuk voor Maarten maar wat mij betreft niet heel erg voor herhaling vatbaar.

Onze 35e huwelijksdag hebben we zonder veel ophef gevierd, te veel te vieren momenteel.

Kerstavond: we kwamen bij elkaar in de meeting-room, die inmiddels helemaal gezellig en ‘kerst’ was. Iedereen had een schaal met lekker eten meegenomen en iedereen brengt het eigen drinken mee. Goede, gezellige en goedkope formule! Veruit de meeste cruisers leven nou eenmaal low-budget.
Halverwege de avond kwamen alle gitaren tevoorschijn en werd er lekker gespeeld en gezongen.
Heel sfeervol allemaal. ‘Het concert’ ging erg goed en vooral de afsluiter Stille Nacht, Heilige Nacht was mooi omdat de coupletten in alle aanwezige talen gezongen werden, natuurlijk door de boaties uit dat betreffende land. Wij neurieden dan als achtergrond. De tweede stem daarbij was voor mij natuurlijk appeltje eitje na al die jaren bij Connection.

Voor eerste kerstdag hadden Maarten en ik een floating dinner georganiseerd (alternatief voor het running dinner). Bij gebrek aan familie vonden veel mensen dit een leuk idee en zo deden er 14 schepen aan mee. Elk schip had per email gehoord welke gang (voor- hoofd- of nagerecht) en voor hoeveel gasten er gekookt moest worden. Dus elke gang aten we op een ander schip, met ook steeds weer andere mensen aan tafel. Iedereen was razend enthousiast, een goed geslaagde avond. We kwamen na het eten rond twaalven nog bij elkaar in de meeting-room waar iedereen nog na kon praten over de avond.
Tweede kerstdag was gelukkig alleen maar bijkomen. Die dag góót het echt van de regen! Bij bakken kwam het eruit. Wat een geluk dat eerste kerstdag helemaal droog was!

Gisteren vierden we Maartens verjaardag. Wederom koffie met gebak voor een grote groep mensen. Kuipje tjokvol! Roy en Jessica (rasechte en lieve Amsterdammers uit de Jordaan) bleven na de koffie gezellig hangen. We namen maar een borreltje en toen nog maar één. Inmiddels was het zo warm geworden dat we besloten een heerlijke strandwandeling te gaan maken. Na anderhalf uur lopen trakteerden ze op een kop heerlijke koffie mét marsepein lekkers op een terras en vervolgens belandden we weer in onze boot (inmiddels was t zo goed als donker) voor een wijntje(s). We haalden toen maar een pizza. Die zijn hier erg goedkoop en ook nog es lekker. Wederom een lekkere dag.

Rest ons nog de jaarwisseling. Er zijn meeting-room plannen voor een Karaoke avond met wederom hapjes en drankjes door een ieder meegenomen. Na twaalven zal het wel ‘disco’ tijd zijn. Wordt vast ook gezellig.

Op de valreep van 2013 wensen we iedereen nogmaals een mooi 2014 toe, waarbij een goede gezondheid bovenaan de verlangenlijst staat!
Gezellige jaarwisseling, voorzichtig alsjeblieft met dat !#&%@! vuurwerk.

• 29 December 2013 - 19:21

Tonneke:

Hoi M en M, wat een gezellig verhaal! Al zit het weer niet altijd mee, jullie vermaken je prima volgens mij! Een heel goed uiteinde en een nog beter 2014!! En wie weet waar jullie belanden volgend jaar!! Xxx r en t

Henkjan, Nienke, Eef, Lasse En Tineke:

Wat een feestmaand zeg! Goed om te horen dat jullie het zo gezellig hebben daar. Namens ons ook een hele fijne jaarwisseling en onze beste wensen voor veel mooie avonturen in 2014!! XXXX HNELT

• 30 December 2013 - 08:31

Anita Verhagen:

Hallo feestgangers
    Het ziet er op de foto's prachtig en lekker uit. Ook goed om uit te proberen: calamar op z'n venetiës klaargemaakt. Zoek het recept maar op internet op. Heerlijk en je krijgt er een inkt zwarte mond van!
    Goed te horen dat jullie voortent zo'n succes is. Heeft Pien ook haar feesten goed overleeft?
    Ik hoop dat het weer nu wat droger voor jullie gaat worden, want die vochtigheid is maar niks.
    Ik heb alleen 1ste kerstdag genodigden gehad en ben altijd weer blij als al deze toestanden achter de rug zijn en weer in januari een "normaal" leven mogelijk is.
    Het knalt hier wel zo af en toe flink in de omgeving: de jeugd die hun vuurwerk moeten uit proberen, waarschijnlijk.
    Het weer is hier redelijk zacht voor december, dus dat valt mee.
    Lieve Maarten en Marjolein (en Pien natuurlijk): heel veel goeds in het nieuwe jaar gewenst!!!
    liefs, Anita

• 30 December 2013 - 09:22

Lia Krips :

Lieve luitjes,
    Weer van je reisverslag genoten hoor!
    Wat hebben jullie een topmaand meegemaakt.
    Als ik het over zou kunnen doen, zou ik ook wel zoiets willen!!
    Wens jullie een prettige jaarwisseling en tot volgend jaar!
    Lfs lia

• 30 December 2013 - 10:10

Eliane En Huibert:

Een mooie jaarwisseling gewenst (als parel op de kroon van deze feestmaand) en vooral ook een gelukkig en gezond nieuwjaar!!! Behouden vaart in 2014.
    Lieve groeten, Huibert en Eliane

• 30 December 2013 - 14:24

Marianne Rebel:

TSja wat een heerlijk verslag weer , geniet daar zooo van.

Ik wens jullie all the best , behouden vaart , en natuurlijk gezondheid.

Dikke hug,
    Marianne

• 30 December 2013 - 19:41

Hans En Conny Lampier:

Je moet weliswaar niet vies zijn van een beetje meer vocht dan gemiddeld, maar je krijgt er een social life voor terug dat ons " tuus blievers" stik jaloers maakt.. Wat aardig dat ons clubverleden aan de basis heeft gestaan van het kennelijk geslaagde " floating Dinner ". Ooh ja, nog gelukgewenst met de huwelijk- en verjaardag vieringen.
    Troost jullie met de gedachten dat we hier tegenwoordig zowat iedere week een storm over ons heen krijgen met een vergelijkbare hoeveelheid neerslag als bij jullie.
    Een goede, droge ( qua water ) en gezellige jaarwisseling gewenst en " a happy jump into 2014 ".
    De hroetenisse,
    Hans

• 30 December 2013 - 21:05

Odette:

Weer een heerlijk verslag, geniet van het goede leven. Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2014

• 30 December 2013 - 22:20

Guus En Mary:

wauw, wat weer een geweldig verhaal. Zo te lezen hebben jullie het zo geweldig, hartstikke fijn voor jullie. Geniet nog heel veel en we hopen jullie ooit weer in Azie te zien. Wij gaan 12/1 er weer naar toe.
    Hele fijne jaarwisseling en heel veel geluk voor 2014.

• 31 December 2013 - 09:26

Nico En Ria:

Hallo zeevarenden,
    fijn te lezen dat het jullie goed gaat.

Loopt de kuip niet meer vol, lijkt er bij jullie genoeg binnen te komen.
    Klinkt allemaal weer héeel gezellig.

Wij hadden beelden van warmte en zon, maar voelen nu kou en optrekkend vocht.
    Snel de thermostaat een graadje hoger.

Wensen jullie nog heel veel plezier, een fijne jaarwisseling en....

Een gezond 2014!

Proost,
    Ria en Nico

• 02 Januari 2014 - 17:24

Mary En Guus Alders:

Hoi Maarten en Marjolein,
    Allereerst de beste wensen voor een fijn ,liefdevol en gezond 2014. We genieten altijd van jullie verhalen, heel leuk om te lezen. Jammer dat jullie nog niet in Azie zijn, want wij gaan van half januari tot half maart naar Thailand en Cambodja, lekker warm en goed voor Mary d'r zenuwpijn. Wij zullen nog wel vaker naar Azie gaan, en mochten jullie dan in de buurt zijn, dan komen we jullie een keer opzoeken. We kijken al weer uit naar jullie verhalen over de tocht door de Middelandse zee en naar Azie, lijkt mij heel spannend.
    Fijne tijd en mooi weer,
    Groetjes Mary en Guus

• 04 Januari 2014 - 21:39

Hans En Lucia:

hey lieverds,
    hier een wat late reactie op jullie reisverslag... Allereerst natuurlijk de allerbeste wensen voor 2014...Jullie verslag klinkt nog allemaal heel erg tevreden en gelukkig, ondanks de koude nattigheid en griep (hier niet veel beter :) ...
    Missen jullie wel steeds meer hoor!! Maar gelukkig in ieder geval in april een date!! Dikke knuffel voor jullie!
    Hans en Luus