We zijn in Afrika!! - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu We zijn in Afrika!! - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

We zijn in Afrika!!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

10 Oktober 2012 | Marokko, Rabat

Dinsdag 9 oktober 2012

We zijn in Marokko, in Rabat. Na twee dagen en twee nachten varen kwamen we hier vanmorgen vroeg aan. We wilden niet in het donker arriveren, dus we hebben vanaf gistermiddag eigenlijk expres heel rustig aan gevaren, om hier toch maar met daglicht aan te komen. Een gemiddelde van ongeveer drie knopen per uur.
Dat betekende wel dat we nog wat konden zeilen, ondanks de weinige wind. Het was een hele belevenis.
Het wachtlopen in de nachtelijke uren, de dolfijnen die we meermaals rond de boot hadden; de vliegende vissen en wat best een beetje eng was…. Een walvis naast de boot in de nacht. We hebben hem dus niet gezien maar wel héél, héél dichtbij gehoord. Wat een herrie maakt het als die ademen. Maarten heeft heel even met de zaklamp geschenen maar aangezien we niet wisten hoe een walvis zou kunnen reageren op het licht van een zaklamp, durfden we niet al te goed daarmee door te gaan. De nacht was nog pikkedonker omdat de maan er nog niet was dus we konden hem echt niet zien. Maar we hoorden beiden dat hij heel dichtbij was. Na een minuut of tien besloot hij om weg te gaan en hoorden we hem van de boot wegzwemmen en klonk zijn ademhalen steeds verder weg. Toen pas durfden we de motor te starten en het voorzeil weg te rollen.

We moesten meermaals hele drukke vaarwegen kruisen, dus we moesten in de nacht steeds heel goed opletten en eventueel contact zoeken met de grote schepen in de buurt om hen op onze aanwezigheid op de radar te wijzen…. De uren vlogen dan ook voorbij. We hadden (en hebben nog steeds) Rory aan boord en dat was heel prettig om – voor onze eerste langere oversteek – een persoon extra aan boord te hebben. Twee weten altijd meer dan één.
Afgelopen nacht werden we halverwege de nacht overvallen door potdichte mist, waardoor we uitsluitend op de radar en AIS konden varen. Een kleine wereld om ons heen dan hoor.

Vanavond hebben we onszelf getrakteerd op eten uit de tajine, in één van de restaurantjes hier. Hadden we wel verdiend vonden we. Nu zijn we allemaal moe en gaan slaap inhalen. Morgen en de komende dagen gaan we gebruiken om Rabat en omgeving onveilig te maken, daarover een volgende keer meer. Rory stapt overmorgen weer op het vliegtuig naar Portugal terug.
En hoewel het voor een catamaran niet opgaat: niet de boot maar ik ga nu maar op één oor.

PS: dank voor alle reacties, heel leuk steeds om te lezen!

• 10 Oktober 2012 - 07:27

Broer Arthur:

FEFELICITEERD!! Moet wel heel veel voldoening zijn om voor de eerste keer een ander continent aan te lopen.
    ik ben trots op jullie

• 10 Oktober 2012 - 08:14

Frank:

Hoi Marjolein en Maarten,

Wat een spannend verslag zeg. Het lijkt wel een boek. Ik kan niet wachten op het volgende hoofdstuk!!!!

Geniet!!!!!

Frank

• 10 Oktober 2012 - 08:22

Rotje:

Wat een avontuur jongens, geweldig! En wat een kik als het dan allemaal lukt en je ziet ineens de Afrikaanse kust en het blijkt niet Corsica te zijn of zo. Nu vind ik jullie wel echt wereldreizigers hoor. Vier het maar lekker met een heerlijk eentje daar en indien voorradig, een wijntje!
    Liefs en geniet ervan.
    xxx

• 10 Oktober 2012 - 08:24

Arthur:

Exact wat Frank (geus, want broer is nooit zo vroeg wakker ;)) schreef inderdaad, heel spannend! Enjoy marokko, schijnt heel mooi te zijn! Groetjes aan Rory en tot skyps! Dikke kus

• 10 Oktober 2012 - 08:39

Correctie Van Rotje:

Eentje moet etentje zijn natuurlijk, hoewel een canard maroc misschien weer heel nieuwe smaken heeft.

• 10 Oktober 2012 - 09:01

Linda:

Wat een geweldige ervaring: dolfijnen naast de catamaran en als klap op de vuurpijl ook nog een walvis. Fantastisch en bijzonder. Arie en Vera en ik genieten van al jullie verhalen en het lijkt wel als we jullie verslagen lezen, dat we gewoon meevaren.
    Geniet van de tijd in Marokko. We kunnen niet wachten op het volgende verslag. Heel veel groeten van ons aan jullie. :))

• 10 Oktober 2012 - 09:23

Anita Verhagen:

Salut Maarten en Marjolein

Gaaf!!! Jullie eerste ervaring met "wacht-zeilen" 's nachts. Dolfeinen en een walvis als begeleiding is een eerbiedwaardige aankomst in Marokko. Behalve de tajine zullen jullie nog een heleboel lekkers daar proeven (eigen ervaring).
    Zelf net terug van 4 dagen Parijs: heerlijk gehad en de nodige boeken natuurlijk opgescharreld.
    Ik lees iedere keer weer met plezier jullie reis verslag.
    liefs Anita

• 10 Oktober 2012 - 10:46

Jan En Coby:

Wat is de natuur toch indrukwekkend, zeker als je het zo van nabij ervaart. Geniet van alles. Wij zijn druk met onze reisvoorbereiding (3 mnd naar Down Under in 2013) Liefs Jan en Coby.

• 10 Oktober 2012 - 14:13

Eliane:

Gefeliciteeerd met jullie oversteek!!
    Heerlijk om zo mee te kunnen leven via jullie blog.
    Ik ga jullie ook gauw een keer mailen.
    Geniet van deze volgende fase in jullie varend bestaan!
    Lieve groeten, ook van Huibert,
    Eliane

• 10 Oktober 2012 - 17:29

San & El:

Wow...spannend !! Gaaf dat jullie nu aan de overkant zijn. Blijf vooral schrijven ! en natuurlijk genieten. Maar dat hoeven we jullie niet te vertellen.!!
    Liefs

• 10 Oktober 2012 - 18:30

Rob En Tonneke:

Hoi Maarten en Marjolein,

Leuk weer een verhaal te lezen en wat voor een. Wat een avontuur. Maar jullie hebben het maar mooi gedaan. Veel plezier daar. Groetjes

• 10 Oktober 2012 - 18:49

Eliane:

Daar ben ik nog even: vond de foto van de lunch op zee dé perfecte illustratie van jullie keus voor een catamaran. Kan dat helemaal begrijpen!

• 10 Oktober 2012 - 20:43

Mieke Verhagen:

Wauw wat een heeeerlijk verhaal.
    Ook wel spannend en fijn om iemand erbij te hebben en 6 oogjes zien toch meer.
    Geweldige foto's en Maarten ziet er erg goed uit.
    Liefs van ons en geniet ervan.
    En hou ons op de hoogte.
    Rob Mieke en Doortje.

• 10 Oktober 2012 - 21:15

Gidi:

Geweldig dat jullie Afrika bereikt hebben. Wat een mooie ervaring. Geniet ervan......!

Ik denk nog wel eens terug aan vorig jaar in Lisabon en nu zijn jullie alweer maanden lang grensverleggend op reis.... Wat kan er in een jaar toch veel gebeuren.

Groeten uit Driehuis,
    Gidi en Eva

• 10 Oktober 2012 - 21:46

Hans En Luus:

oh.. wauw, wat een prachtig reisverslag en dito foto's!! Lieverds wat fijn dat jullie zo genieten!!
    Dikke knuffel

• 11 Oktober 2012 - 07:26

Sandrien:

Yes, de eerste oversteek is gemaakt, wat zullen jullie je in de gloria voelen en wij ook natuurlijk want we leven hartstikke mee en in gedachten bij jullie. Ik hoop dat de Tanjine gesmaakt heeft enjullie heerlijk gaan genieten van een andere wereld.
    Veel liefs
    Sandrien

• 11 Oktober 2012 - 19:52

Mary En Guus:

Geweldig zo'n nachtelijke oversteek met dolfijne en zelfs een walvis. Twee nachten is toch wel een aanslag op je nachtrust, en we lezen dat jullie naar de canarische eilanden zelfs 4 nachten doorgaan. Havvy en spannend. Mary en ik zijn een paar maal slechts 1 nacht doorgevaren, wat een prachtervaring was, met een schitterende sterrenhemel. Maar 1 nacht vonden wij toch wel het maximum. We hebben dan ook veel bewondering voor jullie moed. Jullie tip om eens te kijken naar een catamaran is misschien wel een aardig idee, maar er moet dan altijd nog wel gewerkt worden met zeilen hijsen, reven en afmeren. Maar wie weet hoe het loopt, voorlopig mogen we nog blijven genieten van onze Southerly.
    Groetjes en heel veel plezier met jullie prachtige reis.
    Mary en Guus

• 11 Oktober 2012 - 19:52

Mary En Guus:

Groetjes en heel veel plezier met jullie prachtige reis.
    Mary en Guus

• 11 Oktober 2012 - 20:22

Odette:

Wauw, stoer hoor! Wat een ervaring! Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Toch best spannend allemaal! Die walvis...heb je ook in je eentje wacht gelopen, Marjolein? Niet te geloven!
    Tot mails maar weer xx

• 13 Oktober 2012 - 08:40

Renske:

spannend allemaal en heerlik zonnige foto's! Hier is de winter aan het doorkomen.....bah. Maar jullie verhaal doet me goed. liefs Renkse