Weer op Sicilie! - Reisverslag uit Taormina, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Weer op Sicilie! - Reisverslag uit Taormina, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Weer op Sicilie!

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

28 Augustus 2014 | Italië, Taormina

Even een kort bericht om te laten weten dat we veilig in Sicilië zijn aangekomen. We liggen nu voor anker, bijna aan de voet van de Etna, in Taormina. Een mooie stad waar we de komende dagen zeker rond willen gaan neuzen.
Het eerste Italiaanse ijsje hebben we net gegeten, internet is geregeld, kortom, we zijn weer op orde!

Vanmorgen spendeerden we om de boot weer zoutvrij te krijgen. Gisteren moesten we de straat van Messina oversteken om hier naar toe te komen en aangezien dat een nauwe straat is tussen de laars van Italie en Sicilië, was er een enorm wind- en golf ‘tunneleffect’ .
Harde wind, 25 kn. (6 Bf) en hoge korte, steile golven die we vanaf de zijkant vd boot te verwerken kregen. En wederom hield de Mobilae zich fantastisch. Veel zout over de boot, dat kon ook echt niet anders maar verder probleemloos!
Helaas werden we echt overvallen door die harde wind (voor die tijd voeren we op de motor omdat er geen wind meer was) en hadden we niet voldoende tijd om ook het grootzeil te zetten, dus we zijn alleen op een gereefde genua overgestoken en gingen desalniettemin nog 7.5 kn.
Ook hadden we dus de gennaker (extra groot, dundoek voorzeil) niet weggehaald en die begon op een goed moment toch te flapperen. Dus wij als een speer de gennaker laten zakken, wat niet meeviel. Maarten werd zowat opgetild maar had het zeil gelukkig klemvast (niet voor niks jarenlang een goede keeper geweest) en liet zich op het net tussen de drijvers vallen, zodat ik vervolgens het zeil weg kon proppen in een bergruimte. Never a dull moment.
Maar al met al was het een prima overtocht. Sommige stukken konden we heerlijk zeilen. ’s Nachts zijn we steeds voor anker gegaan om de volgende dag weer voor dag en dauw te vertrekken. Dagelijks gemiddeld toch wel 60 mijl gevaren, wat flinke stukken zijn.
Constant met Brett en Jane opgevaren (boot Amble) en dat leverde veel gezelligheid op.

En nu dus Taormina voor een paar dagen. Brett en Jane blijven hier liggen want hun dochters gaan komen; wij willen bij de goede omstandigheden door de straat van Messina, naar de Eolische eilanden, die erg mooi schijnen te zijn. Er liggen hier in totaal zes bekende zeilschepen. Kennen we allemaal uit de winterhaven. Dus hadden we gisteravond al weer een kuipje vol! Gezellig hoor.
Vanavond gaan we met Brett en Jane naar een gratis concert en hopelijk is er voor a.s. weekend een mooie voorstelling gepland in het oude amphitheater. Dan willen we daar zeker kaartjes voor kopen.

Tot zover weer! We blijven schrijven, want wie schrijft die blijft en da’s precies wat we willen

• 28 Augustus 2014 - 16:49

Marianne Rebel:

Hi Hi,
    is me allemaal weer wat.
    Wel heerlijk om te lezen, ik geniet en reis in gedachten met jullie mee.
    Ik ben verleden week over de stofzuiger slang gevallen werd wakker in een plas bloed, Aal gebeld ,moest van haar naar de Dokter ,5 hechtingen en een hersenschudding. ook lekker.
    Dinsdag naar Spanje, kan ik wat bij komen.
    Tot gauw , in een nieuw bericht .

XXX mar.
    En wees voorzichtig hahahaha.

• 29 Augustus 2014 - 15:20

Broer Arthur:

super gedaan. Het kan inderdaad lekker spoken daar. Ik weet het nog toen wij daar doorheen voeren hadden we ook zo'n wind. Zelfs die contest ging 6 knopen.
    Jullie hebben echt een prachtige tocht gemaakt door de Griekse wateren. Doe de groeten aan Brett en Jane.