Rabat, Marokko - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Rabat, Marokko - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Rabat, Marokko

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

11 Oktober 2012 | Marokko, Rabat

Omdat ik eergisteren vergat om te melden dat we tijdelijk uitsluitend weer even te bereiken zijn op ons nederlandse gsm nummer (zie nu hiernaast) dacht ik ook wel weer meteen een klein verslagje te kunnen schrijven.
Paar foto-tjes erbij ter illustratie. We hebben gisteren eerst even schoon schip gemaakt (zout eraf) en wasjes draaien etc. en vervolgens was vooral Rory druk achter de computer om zijn terugreis te boeken. Toen dat eenmaal gedaan was zijn we de medina ingegaan. De medina is in feite een soort hele grote zwarte markt, zoals in Beverwijk maar dan in het echt en veel groter. Heel veel handel gewoon op straat, ook eten. Maarten en Rory hebben een broodje met warme vis gegeten en ik een soort pannenkoekje. Verder geen eten van de straat gekocht want bijna overal stikt het eten van de vliegen.
Piepkleine pandjes waar genaaid wordt, meubels worden gemaakt, zoetigheden worden verkocht (jee, wat is er hier veel zoetigheid te koop; zou t plaatsvervangend zijn voor de alcohol?); kippen worden verhandeld en ter plekke worden geslacht (heb ik gelukkig niet gezien maar wel van anderen gehoord) etc. etc. De meest prachtige kruidenwinkeltjes zijn er; ik snap dat die mensen in ons land vooral de geur van hun thuisland missen. De viezigheid op straat echter (bijv. slachtafval etc.)zullen ze vast niet missen. We doen dan hier ook angstvallig onze slippers op de steiger uit en die gaan dan in een hermetisch afsluitbare box. Als we hier weggaan krijgen ze eerst een grote schoonmaakbeurt. Kakkerlakken aan boord zitten we niet op te wachten. Zelfs de banden van onze fietsjes, waar we vandaag mee op stap geweest zijn, samen met Gerdie en Quido van de Impact (we kennen hen al vanuit NL, toen bleek dat we beiden wilden vertrekken) moeten goed gereinigd worden voordat ze de boot weer opgaan.
Eenmaal terug in de haven, dronken we een koud biertje bij Gerdie en Quido aan boord en weer had Quido direct alweer de lekkerste indische hapjes erbij. Mmmmm. Maarten heeft door hem de smaak van ook het indische koken weer helemaal te pakken. Heel vervelend, dat snappen jullie ;-)

Aangezien a.s. zaterdag een periode van goede en gunstige wind gaat brengen, hebben we besloten om zaterdag hier alweer te vertrekken.
Wel wat jammer dat we hier nou zo kort zijn enerzijds; anderzijds komen we hier wellicht nog wel eens terug. De mensen zijn erg vriendelijk maar ik voel wel vaak de ogen op mij gericht. Er lopen hier toch opvallend veel traditioneel geklede vrouwen, meer dan ik had verwacht. De vele vliegen en het vuil op straat ga ik niet missen. Zeker zou ik graag veel meer gezien hebben maar nu de goede kans zich voordoet hebben we besloten om die toch maar te grijpen. We zeilen dan met drie Nederlandse schepen op. De Zeemuis, De Impact en wij. Ook wel een prettige gedachte om marifooncontact met elkaar te kunnen onderhouden tijdens deze 450 mijl non-stop.

'Als het getij verloopt moet men de bakens verzetten' is in dit kader een mooie afsluiter.

  • 11 Oktober 2012 - 22:21

    Odettte:

    Ik ben hier lange tijd geleden geweest. Inderdaad de stank... Maar verder toen al een bijzondere ervaring. Waar gaat de reis nu naar toe, ben het even kwijt..Goede reis toegewenst xx

  • 12 Oktober 2012 - 06:49

    Marianne Rebel:

    ja dit is heel leuk , die fietsen zijn een goed plan trouwens, kunnen jullie goed mee uit de [voeten] zal ik maar zeggen
    Lein ,ken ook dat gevoel over het aanstaren van mensen daar ,stond daar ook een beetje als een elalagepop bekeken zonder woorden maar die ogen gingen dwars door je heen.
    Echter was er 1 bij [jaren geleden ] die riep"kijkenkijken niet kopen"" !!!hahaha.
    Fijn dat jullie met 3 boten gaan varen, is een stuk veiliger voor elkaar, zeker misschien de eerste tijd.
    Ik ben bijna klaar met 10 schilderijen voor de expo bij mij in het Atelier de 10e /11e November, met hapjes van partysevice Drommels[aangeboden] had ik te goed volgens hun, dus kijken wat het gaat worden, uiteraard laat ik het jullie weten hoe het is gegaan.
    We spreken< wees voorzichtig
    tot schrijfs,
    kus voor jullie beide.
    xm


  • 12 Oktober 2012 - 09:24

    Rotje:

    Hey, saiilors,
    Jammer dat je niet wat verder op onderzoek kunt gaan maar logisch dat je de gelegenheid aangrijpt om veiliger/gunstiger te varen. Had inderdaad alweer zonder resultaat gesmst. De wil is er moet je maar denken!
    Noot van de dag: Als de vlieg zijn stempel drukt zet je al snel je eigen en loopt het de zeegaten uit.
    Veel plezier en goede vaart!
    xxx

  • 12 Oktober 2012 - 09:29

    Eric:

    Mooie belevenissen en zo te zien nog steeds prachtig weer.
    Gaan jullie nu naar de canarische eilanden?

  • 12 Oktober 2012 - 10:07

    Broer Arthur:

    Helemaal goed !!

  • 12 Oktober 2012 - 11:32

    Frank V W:

    Hey!
    Gaaf verhaal man! oversteek met dolfijnen, walvis, heel tof! Rabat ziet er ook te gek uit, mooie foto's. Goed dat jullie de oversteek met een aantal boten doen, geeft een veilig gevoel kan ik me indenken. Geniet!
    Liefs Frank

  • 12 Oktober 2012 - 19:03

    Hans Van Der Pas:

    Hallo beste mensen, ik ben een zwager van Ger& Quido. Ik en mijn vrouw Thea(zus van Gerdie) volgen de Impact natuurlijk en lezen ook haar blog..De AIS geeft nu geen signaal, maar vandaag 12/10 liggen ze in Rabat en gaan morgenvroeg naar Lanzarote...en idd alles schoonmaken want geen kakkerlakken en ander ongedierte aan boord. Ik weet niet waar jullie nu liggen, maar Ger & Quido zal je vast wel binnenkort tegenkomen...en ja, ook ik ben dol op Indonesisch eten en kook het ook vaak..Ik wens jullie veel plezier en een behouden vaart, wellicht tot spoedig, hartelijke groeten Hans van der Pas & Thea Walda.

  • 12 Oktober 2012 - 19:16

    Hans Van Der Pas:

    Ik heb inmiddels begrepen -goed lezen Hans- dat jullie met 3 schepen naar Lanzarote gaan(Erratum) P.S. Jullie moeten maar eens praten over de trimaran Cross 40 die ik heb gehad..de VELA..daar hebben we veel plezier mee beleefd:-) en ook niet:-( Misschien dat ik jullie ooit ontmoet aals ik Ger & Quido kom opzoeken, where ever it may be..

  • 12 Oktober 2012 - 23:47

    Sander:

    Mooie verhalen en foto's. Ook goed om te weten hoe schoon Marocco is. Volgende week zit ik namelijk een week in Marrakech. Omdat jullie dan alweer verder zijn gereisd, zullen we elkaar dan helaas niet meer kunnen treffen; alhoewel, de afstanden zijn daar sowieso ook nog groot.
    Na jullie bovenstaand (vieze deel van het) verhaal, zal Ik mijn Merial overall en de 'botten' maar vast bij het inchecken op Schiphol aandoen (ook al is het er nog ruim 25 graden Celsius).
    Succes met de verdere reis. Hartelijk groet, Sander.

  • 13 Oktober 2012 - 22:07

    Pieter En Ineke:

    Lieve Wamels,

    Wat een pracht verhalen iedere keer weer. Ik verheug me op elk nieuw verhaal, want...Marjolein, je schrijft zo sprankelend. We kunnen het echt mee beleven. Wat fotootjes er bij, helemaal compleet!

    Dolfijnen spelend om je boot, een zwaar ademende walvis 's nachts op bezoek, nachtelijke tochten, overheerlijke hapjes en drankjes, dit moet toch het leven zijn waar jullie op gehoopt hadden.
    Dankzij bovenstaande berichten lees ik dat jullie nu op weg zijn naar Lanzarote, lekker veilig met 3 andere schepen en een gunstige wind, we lezen straks graag weer over deze belevenissen.

    Hier alles OK, ik schrijf zo nog een mail.
    Dikke kus,
    Ineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Marokko, Rabat

Maarten en Marjolein

We gebruiken deze site om verslag te doen van de belevenissen op- en met onze catamaran 'Mobilae' type Lagoon 380.

Actief sinds 27 Nov. 2011
Verslag gelezen: 2455
Totaal aantal bezoekers 248891

Voorgaande reizen:

11 Juli 2012 - 30 November -0001

GSMs:+31631093830/+31618079577/It.nr+39 3246157505

Landen bezocht: