Bijna klaar voor de oversteek - Reisverslag uit Isla de Gran Canaria, Spanje van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Bijna klaar voor de oversteek - Reisverslag uit Isla de Gran Canaria, Spanje van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Bijna klaar voor de oversteek

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

15 Februari 2013 | Spanje, Isla de Gran Canaria

Donderdag 15 februari

De afgelopen weken gebruikten we vooral om de boot weer helemaal klaar te maken voor de komende overtocht terug naar Portugal. Dan zijn we een dag of zes non-stop op zee, dus we wilden alle mankementen de lucht uit hebben. En dat lijkt gelukkig aardig gelukt. We zijn er dus zo goed als klaar voor. Na de oversteek komen we naar NL.
Om te beginnen werd er van de week dus toch een nieuwe ‘windsensor-gever’ op de top van de mast geplaatst, waardoor we nu eindelijk de goede windinformatie krijgen. Na een dik half jaar zoeken en zoeken en veel specialisten aan boord gehad te hebben, functioneert de boel nu eindelijk goed.
Daarnaast hadden we ook nog het probleem van zout water in beide bilges, in de ene meer dan in de andere.
We hebben ons sufgezocht; alle slangen gecontroleerd, alle leidingen gevolgd en de boot meermaals helemaal open gehad.
We hadden al uitgevonden dat t water aan de binnenkant van de rompen ergens binnen moest komen maar zagen niks. Water kwam alleen binnen bij onrustige zee (ook achter t anker) of tijdens het varen. Totdat deze dame de simpele inval kreeg om aan de buitenkant van de rompen eens te kijken waar het water allemaal langs kwam.
De ‘vissen-raampjes’ waren aan de binnenkant kurkdroog, dus dat was t niet. Maar onze catamaran heeft aan de buiten/onderkant van de drijvers – ter hoogte van het wateroppervlak – ook in totaal vier ogen zitten, waaraan je je kunt vasthaken na een eventuele kentering van de boot (boot is in principe onzinkbaar, dus het blijft dan een vlot).
Binnen zoeken zoeken zoeken naar die schroeven en gevonden achter allerlei draden/leidingen. Voelen …… JA ik voel water.
Bleek dat er nauwelijks kit was gebruikt bij het plaatsen van die schroeven.
We hebben ze losgehaald, helemaal vol gekit en…… BOOT IS DROOG! Het kwam daar met straaltjes naar binnen! Soms wel acht liter per dag. Ook bij de andere drijver lekte dat oog en leverde zo water in de motorruimte op. Tjonge, wat een opluchting!

Kijk en dat is dan weer het voordeel van lang op één plek liggen; je hebt niet meer de onrust van de omgeving willen bekijken en je kunt je concentreren op wat gedaan moet worden.

En nou zou het morgen – zaterdag – een goede dag zijn om weer noordwaarts te gaan zeilen en hadden we eigenlijk besloten om die ene dag met gunstige wind te gebruiken en te gaan. En nou ben ik ziek geworden. Griep maar wel mét koorts. Gaan lijkt me niet verstandig; ik zit niet op een longontsteking te wachten. Nou ja, dan kunnen we Rolien en Sanna toch zien, ook wel zo gezellig. Die arriveren zondag en verblijven hier 10 km. vandaan. We wachten even de situatie van vanavond af.

Wat deden we verder nog? We wandelden meermaals naar Arguineguin, een wandeling langs het water van ongeveer een half uur, daar dan boodschappen doen en dan weer terug lopen. Je komt langs meerdere kleine stranden dus bij grote warmte tussendoor even een frisse duik is heerlijk.
We speuren dagelijks het water af op zoek naar onze zee-schildpadden en zien ze met grote regelmaat. Wat een oer-beesten zijn het toch. Ze laten zich alleen nauwelijks fotograferen. Zodra ze zien dat je gaat staan (fototoestel pakken) duiken ze onder.
We hadden een grote en een kleine, maar tot onze grote onrust zien we de kleinere niet meer. Die moest verhoudingsgewijs heel veel boven water zijn voor zuurstof.
Nou varen hier dagelijks vissersbootjes met speurende mannen erop en ineens kreeg Maarten de heldere inval dat ze vermoedelijk naar de schildpadden zoeken!! We schrokken van de gedachte maar ik ben bang dat hij gelijk heeft. De kleine zal wel gevangen zijn vermoedelijk.

Verder hadden we eergisteren spontaan een logé voor één nacht: Cynthia die met haar schip Liberty in Las Palmas ligt (noordkant van het eiland, waar het vaak slechter weer is dan hier) was het trieste weer daar beu en besloot spontaan om in de bus te springen naar Anfi del Mar, waar wij liggen.
Ze bracht een heerlijke dag in de zon door en besloot om bij ons te blijven slapen, waardoor ook de volgende dag haar nog een dag zon-genieten bracht. Was even gezellig.

De Impact krijgt zondag weer opstappers voor een week, dus die blijven hier sowieso nog even liggen; wij zien wel wat we doen als ik beter ben. Jullie lezen het een volgende keer.

Wederom dank voor alle reacties; altijd leuk om te lezen!

Liefs en groetjes vanaf de Mobilae.
PS, de kleine schildpad zwemt net voorbij….gelukkig maar weer.

• 15 Februari 2013 - 15:49

Lia Krips:

Hallo luitjes,
    Geniet enorm van je verslagen!
    Hoop dat de boot snel weer in orde is.
    Wens je veel succes met je verdere reizen!
    Groetjes en lfs Lia.

• 15 Februari 2013 - 16:05

Julie:

Hey lieve M&M,
    Langs deze weg ook nog veel dank voor jullie lieve telefoontje afgelopen zondag! En weer leuk om jullie verslag te lezen. Gelukkig is de boot nu helemaal ready to go, Marjolein jij nu hopelijk ook snel! Beterschap en succes alvast met de oversteek.
    Veel liefs, Julie

• 15 Februari 2013 - 16:17

El Cats:

Hallo saam,

Ik lees het al, jullie maken gelukkig weer van alles mee!
    Nu is de Mobilae er helemaal klaar voor...
    nu effe wachten op Marjoleintje ...
    Meis, heel veel beterschap!!!
    Ik kijk alweer uit naar jullie volgend verslag!

Lieve groetjes

• 15 Februari 2013 - 16:32

Rotje:

Beterschap Mar, je bent gelukkig niet de enige is een schrale troost. Hele kantoren liggen er plat hier.
    Hopelijk krijgen jullie nog een lekker weekje daar.

xxx

• 15 Februari 2013 - 17:25

Petra Hillen:

Was weer leuk om te lezen, Marjolein! Beterschap en succes met de overtocht alvast! xx

• 15 Februari 2013 - 18:51

Irene Velds:

Lieve Maarten en Marjolein, beterschap , hier in nederland sloeg de griep ook toe. met bosjes vielen kinderen en collega's om. Soms maar 14 kinderen in een klas...van de 24. Zelf heb ik met hoesten en kuchen de voorjaarsvakantie gehaald....nu even bijtanken. Deed ik liever daar bij jullie, maar het wordt 5 dagen Harz....nog even winteren.
    Als jullie gaan wens ik jullie behouden vaart naar Portugal

• 15 Februari 2013 - 20:25

Alex & Elly:

Heerlijk om weer een verslag te lezen. Mooi dat het lek boven is...:-) Vast heel veel succes voor de overtocht en blijf genieten. Liefs van us.

• 15 Februari 2013 - 20:43

Rory & Jane:

Well done with the wind sensor AND the leaks. I still have deck leaks so I will take heart and keep looking for the source!

I hope you feel better soon and have good wind for the trip. Rory to UK from 19th to 27th Feb. Jane here when you arrive!
    Groetjes en gefelicideered

• 16 Februari 2013 - 03:20

Nico:

Hallo marjolein en Maarten,
    Hebben genoten van het verslag.
    Beterschap!

Wij zitten nu in Kandy en staan op het punt door te gaan.
    Sturen asap volgende mail.
    Beterschap en behouden vaart.
    Groetjes Nici en Ria

• 16 Februari 2013 - 09:11

Odette:

Hè wat vervelend nou, hoop dat je snel opknapt! Rustig aan.. Dan toch gewoon wat later weg! Sterkte en tot gauw maar weer. Fijn dat jullie de mankementen hebben opgelost!

• 16 Februari 2013 - 09:34

Sander:

Beterschap Marjolein! Bizar dat men een boot vergeet goed af te kitten. Naast zee-zeiler worden jullie zo ook echte catamaran-monteurs.
    Heel veel succes met de overtocht!

• 16 Februari 2013 - 10:33

Anita Verhagen:

Salut Wameltjes
    Marjolein: mocht je het ooit nodig hebben: je bent denk ik een super "boten-mankementen-maakster"!!
    Hopelijk is de griep van korte duur zodat jullie verplicht afscheid moeten nemen van de schildpadden.
    Goede vaart gewenst.
    liiefs, Anita

• 16 Februari 2013 - 12:39

Mayr En Guus:

Hallo Maarten en Marjolein,
    We genieten van jullie verhalen, ik ben toch een beetje jalours op jullie. Ik had vroeger altijd gedacht dat ik na mijn werkzame leven ook mijn huis aan de paal zou hangen om een wereldreis met de boot te maken.
    Maar ik durf niet, gezien mijn concentratie en gehuegen problemen, om met z'n tweetjes zo een avontuur aan te gaan, maar we genieten wel van juliie verhalen. Heel fijn dat jullie de lekkage in je boot gevonden hebben, dat geeft toch rust. Ik heb zelf ook een vreselijke hekel aan water in mijn boot, en ook wat problemen gehad om het te vinden. Er bleken in onze boot drie oorzaken te zijn. Het Vetus anti overhevelventiel bleef af en toe hangen, waardoor we soms wel water in de bilge hadden en dan weer niet. De schroefasafdichting met zijn speciale koeling bleek ook te lekken. En last but not least. De vorige eigenaar had een tweede kleine watertank (weekendtank) in laten bouwen. Deze kleine tank staat lager in de boot dan de standaard grote tank. Nu bleek door commuserende vaten het deksel van de kleine te lekken, maar alleen als de grote en de kleine tank vol met water zat, de grote tank veroorzaakte daardoor druk op de kleine tank. Aangezien we de grote alleen vol tankte tijdens de vakantie heeft wel 2 jaar lang geduurd voordat ik dit gevonden had. Het bleken allemaal kleine oorzaken te zijn, die zo opgelost waren, maar je moet wel eerst het lek vinden. Al die tijd pieker je je rot waar dat water in gods naam vandaan komt, en erger is dan nog dat je niet weet of je op een ongelegen moment door die onbekende lekkage echt in de problemen kan komen. Beterschap en een goede reis gewenst naar Portugal.
    Mary en Guus

• 16 Februari 2013 - 22:20

Ineke (zus):

Ja hoor...dus zelfs in warme streken heerst de griep...Ik ben hem net teboven op af en toe een flinke hoestbui en katerigheid na. Vandaag kon ik weer de hele dag zingen, een goed teken.
    Dank voor jullie uitgebreide verslag, hoop dat de griep inmiddels bestreden is en dat jullie een heerlijke mooie zeiltocht kunnen genieten naar Portugal. Technische problemen lijken overwonnen, fysieke misschien ook wel: hijs de zeilen!
    Goede reis! liefs Pieter en ineke

• 17 Februari 2013 - 07:44

Marianne Rebel:

Goed hé wij vrouwen ,kunnen ook alles, hihihi.
    Geniet van alle verslagen , zo kunnen wij de reis zelf ook mee beleven.
    Ik heb weer een paar mooie werken gemaakt ,foto's volgen, huis nog steeds [verkocht] tot aan het moment dat partij hun huis hebben verkocht.[ regels zijn weer wat opgerekt in Den Haag]
    Laat jullie het weten!

Take care, bij jullie oversteek.
    Dikke hug ,
    marianne

• 17 Februari 2013 - 10:51

Marja:

Lieve Marjolein en Maarten,
    heerlijk om zo op afstand jullie wel en wee te kunnen volgen. Het wel is leuk, de 'wee' soms wel erg spannend. Ik wens jullie voor straks alvast een goede overtocht met mooi weer en zonder mankementen.
    groetjes, Marja

• 18 Februari 2013 - 20:01

Frank & Nicolette:

Beste Maarten en Marjolein,
    Jullie hebben ons een email gestuurd maar doordat we problemen hadden met onze oude pc hebben we een nieuwe moeten kopen, er zit windows 8 op en door onhandigheid mijnerzijds is de email van jullie verdwenen dussss...dan maar even op deze wijze, ja alles gaat hier okee en we kijken uit naar een gezellig borreltje als jullie in de buurt zijn, onze casa staat altijd open voor jullie. Blij ook dat die averij is opgelost, ongelooflijk in welk klein onderdeel een probleem kan optreden.
    Ik hoop dat jullie dit berichtje kunnen lezen want je zal wel denken dat wij de email niet hebben geantwoord is raar. Wij wensen jullie een mooie reis en hopen dat het alleen maar genieten is. Tot schrijfs en laat maar weten wanneer jullie in Pajos Bajos zijn.
    Groet
    Frank en Nicolette