Goed begin is t halve werk... - Reisverslag uit Marina di Ragusa, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Goed begin is t halve werk... - Reisverslag uit Marina di Ragusa, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Goed begin is t halve werk...

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

05 Januari 2014 | Italië, Marina di Ragusa

5 januari 2014
Inez jarig!! Hopelijk heb jij op t strand fijner weer dan wij. Hier is t nu nat, koud en winderig.
Binnen zitten dus voor ons. Het geplande potje ‘Jeu de boules’ op het strand met een paar anderen hebben we nu maar uitgesteld tot beter weer. De computer belooft ons voor dinsdag alweer mooi weer, dus t is maar van korte duur gelukkig.

Gisteren hadden wij de auto en we vertrokken al bijtijds (met prachtig weer) om te gaan toeren.
Doel vd dag was de oude stad Noto, vervolgens lunchen aan de kust bij Marzamemi en vanaf een uur of vijf wilden we in Ispica zijn.
Konden we de stad nog net even bij daglicht bekijken voordat we aan het begin van de avond een toer langs oude ambachten zouden maken. Ze hadden t fantastisch leuk gedaan. De door toortsen verlichte route liep langs grotten, waarin de oude ambachten uitgeoefend werden. Erg sfeervol en goed gedaan. Aan het einde liepen we een grot binnen waar een levende kerststal werd uitgebeeld. Pien vond al die beesten maar eng maar ging goddank niet blaffen.

Noto bleek een geweldig mooie stad met werkelijk prachtige oude architectuur. De stad staat dan ook niet voor niks op de werelderfgoed lijst. Zie de foto’s.
Het ritje vanaf Noto naar de kust (Marzamemi) bleek een prachtrit. Langs de mooiste velden – wijngaarden, sinaasappel- en olijfbomen en mijn favoriet, vele citroenbomen. Wat zijn die toch prachtig!
Op een goed moment waren we verkeerd gereden en moesten we keren op het steeds slechter wordende pad. Direct voor ons reed een auto met een Italiaans echtpaar. Op een goed moment stopten ze naast ons en vroegen waar we naar toe moesten. Uitgebreid werd ons de weg gewezen. Zó vriendelijk. Wij vroegen nergens om maar ze helpen gewoon graag. Maar het zou nog vriendelijker worden.
Na een minuut of twee achter hen rijden stopten ze weer en gebaarden ons om ook te stoppen. Hij stapte uit en pakte uit zijn kofferbak verse sinaasappelen en citroenen en gaf die aan ons!
We blijven verrast worden door de vriendelijkheid van de Sicilianen! Zie foto.

Hier in het dorp zit een winkelier die ons elke keer verste tomaten, paprika’s en courgettes meegeeft, uit eigen tuin. Als we zeggen ervoor te willen betalen, dan is hij beledigd. Nee, het is een geschenk uit het hart, zegt hij dan. Mooi he!
Alleen al voor de vriendelijkheid van de Sicilianen ben ik blij dat we hier ook voor volgende winter alweer een plaatsje hebben gereserveerd.

Overigens staan we in het digitale blad “Zilt’ - wel geinig. Maar ze hebben duidelijk veel uit onze geschreven tekst zelf geïnterpreteerd. We schreven dat wij het hebben van satelliet tv nu best wel lekker vinden. Zij maken er in het artikel van dat het volgens ons bij ‘comfortabel’ overwinteren hoort en dat hebben we zo zeker niet bedoeld.
Nou ja….. verder is het leuk hoor.

Pag. 44 foto boot, pag. 46-47 tekst + foto v ons.

Dit was m weer voor deze keer. Arriverderci!!
Maarten, Marjolein en een high five van Pien

• 05 Januari 2014 - 16:01

Hans En Lucia:

Prachtige foto's!! en weer super leuke verhalen om te lezen!!
    knuffels uit t Zeeuwse!

• 06 Januari 2014 - 06:55

M. Rebel:

Wat een prachtige verhalen weer met de foto's weer een toppertje.
    Wat is dit toch allemaal super gaaf ,dat je dit op afstand kunt mee maken.
    We gaan weer de goede kant op met het weer ,nog ff een winterspurt ,en dan weer volop knallen .

Hier alles bij het oude ,veel gelachen ,met lieve mensen.
    Dikke kus van mij.

• 06 Januari 2014 - 09:31

Anita Verhagen:

Salut M en M,
    Weer prachtige foto's van o.a. de oude ambachten en Noto!
    Iedere keer geniet ik van jullie verslag van alles.
    Ik ben blij dat het weer een "normale" maand is en al het feest gedruis achter de rug.
    Hopelijk is nu de regen voor jullie "passé" en komt de zon weer om een hoekje te voor schijn.
    Groetjes uit Haarlem, Anita