Nog steeds Malta - Reisverslag uit Taormina, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Nog steeds Malta - Reisverslag uit Taormina, Italië van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Nog steeds Malta

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

10 Oktober 2014 | Italië, Taormina

Malta, een eiland vol van cultuur maar ook met mooie ankerplekken. Een klein eiland maar; je bent er in twee dagen omheen gezeild, als je je kwaad maakt. Het ene prachtige gebouw na het andere, een zeer rijke geschiedenis, beïnvloed door zoveel nationaliteiten. Vooral de stad Valetta is prachtig, vind ik. Mdina, de oudste stad, op t hoogste punt van het eiland is prachtig gerestaureerd maar is te gelikt naar mijn smaak. Ik had het gevoel in Disney World rond te lopen in de lange stroom van toeristen.

We hebben simpel weg te weinig tijd om alles op het gemakje en ons verdiepend in de geschiedenis te bekijken, dus zien we best veel maar een beetje met de Franse slag.
We zijn weer verenigd met Brett en Jane en zij weten ons veel over de historie te vertellen. Vorige winter brachten ze hier drie maanden door en daardoor weten ze er veel van. Ook deze winter zullen ze weer drie maanden hier zijn. We zijn uitgenodigd…. Maar ja we moeten maar zien hoe onze komende winter er uit zal zien. Hangt van zoveel factoren af. Kunnen we voor wat langere tijd naar NL komen?
Geen idee of het zal lukken. Eenmaal terug in Marina di Ragusa zullen we ons er nogmaals fors in verdiepen maar Pien’s aanwezigheid maakt het allemaal niet makkelijk. We zijn dol op haar maar in een situatie als deze blijkt ze toch veel problemen te veroorzaken, mbt reizen, vooral als het ook nog betaalbaar moet blijven.

We hebben nu bijna een week in de beschutte baai aan de oostkant van hoofdstad Valetta gelegen (Rinella bay) en het is een goede keuze geweest om hier naar toe te gaan.
Afgelopen weekend (zondag en maandag ook nog een beetje) was er hier kortstondig storm (plm 45 kn wind) . In de baai sloegen boten los van hun anker, scheurden bimini’s en was het een korte chaos maar het was gelukkig ook zo weer voorbij. Wij lagen als een huis, geen enkel probleem maar er kwamen wél twee zeilschepen op ons af gedenderd die van hun anker geslagen waren.
Gelukkig konden de motoren op tijd gestart worden om weer vooruit te varen in plaats van achteruit geblazen te worden.

Ook hadden we hier op Malta weer een soort van reünie van allemaal Marina di Ragusa overwinteraars. Voor een paar dagen heel gezellig maar dan is t ook weer lekker om weer min of meer je eigen gang te kunnen gaan.
Vanmiddag verlaten we Valetta om weer naar stille ankerplekken te gaan. Vandaag dus eerst nog even eten voor een paar dagen inslaan en dan op naar de rust. Ook weer heerlijk.
We denken a.s. woensdag terug te zullen zeilen naar Marina di Ragusa. Dan lijkt de wind gunstig.
En dan zijn we er mooi op tijd om alle laatste dingen nog te organiseren voordat de vrienden-groep van vijftien (!) Zandvoorters een week naar ons toekomt.
We hebben een leuk appartementenhuis kunnen reserveren, pal tegenover de haven. Natuurlijk gaan we e.e.a. doen maar dat kan ik nu nog niet verklappen….;-)
Dat vertellen we dan volgende keer wel weer.

Verder nog te melden dat de verkoop van ons huis in Zandvoort nog niet lekker lijkt op te schieten. Het staat nu weer ruim een maand te koop; duimen duimen dat het gaat lukken want het huis – hoe heerlijk we er ook 25 jaar gewoond hebben – voelt nu als een last op onze schouders. Dus als jullie nog iemand weten….

En tenslotte: we liggen hier midden tussen de oude forten enzo en er worden om ons heen twee films opgenomen: Clavus (of Clovus?) en The man with the doves. Hou de titels in de gaten. Voorjaar 2015 zouden ze uit moeten komen, dus een paar maanden later ook in Nederland denk ik.
Ook op Gozo, het eilandje net boven Malta (we gaan er komend weekend naar toe) wordt een film opgenomen met Angelina Jolie en Brad Pitt. Ze wonen hier tijdelijk op een driemaster, dus wie weet kunnen we nog een borrel met ze drinken haha. Titel nog onbekend bij ons.

Dat was het weer voor nu! Liefs en groetjes vanaf de Mobilae!!

• 10 Oktober 2014 - 13:46

Irene Velds:

Het blijft leuk om je verhalen weer te lezen. Bij Malta komen mooie herinneringen boven van onze huwelijksreis: mooie baaitjes, blue lagoon op Gozo, met good old Charly in een klein motorbootje door de binnenhaven ,waar de zigeuners woonden, grotten en kerken....zoveel te zien op weinig vierkante kilometers..geniet ervan, straks ook met de Zandvoortse vrienden.
    Groetjes, Irene

• 10 Oktober 2014 - 15:00

Anita Verhagen:

Hallo Wameltjes
    Goed te lezen dat de reis naar Malta naar zin is verlopen. Nu os later weer rustig jullie winter stekkie opzoeken (of opzeilen). Ik begrijp dat het lastig is met Pien om weer samen de reis naar Nederland te kunnen maken, maar wie weet: voor alles t.z.t een oplossing.
    Het wordt komen de tijd even gezellig drukke dagen met jullie vrienden die komen.
    Ik zelf heb het de komende tijd ook druk: de familie uit Frankrijk (12 stuks) willen zonodig een reunie in Haarlem doen dus.... organiseren! Verder hier alles z'n gangetje met mantelzorg enzo.
    De herfst heeft zijn intrede gedaan dus het weer is nu "Jantje huilt, Jantje lacht".
    Ik hou mijn oren goed open wat jullie huis in Zandvoort betreft!
    Veel liefs, Anita

• 10 Oktober 2014 - 17:57

Liesbeth Versteege:

Weer een leuk verslag,geniet er altijd van om te lezen hoe het met jullie gaat. Inderdaad 15 man/vrouw komen naar jullie toe.Op het laatste moment mij toch laten overhalen (was niet moeilijk hoor) om mee te gaan. Na de drukte van 2 trouwerijen had ik er toch wel heel veel zin in (helaas zonder de Lip) zie ik jullie snel.Groetjes en tot dan. Liesbeth Versteege

• 11 Oktober 2014 - 04:30

Odette:

Ook Malta is dus de moeite waard. Leuk hoor de "reisgids" die jullie zo voor ons maken. Hoop dat pientje weer kan logeren bij haar vriendje.. Komt vast een oplossing. Huizenmarkt trekt ook weer aan.. Pff geduld..
    Heel veel plezier met de zandvoortse vrienden volgende week en tot mails

• 13 Oktober 2014 - 11:59

Sandrien:

Lekker, toch weer even genieten van een mooi Malta, hopelijk blijft de wind gunstig en kunnen jullie woensdag de oversteek weer maken naar Sicilië. Tuurlijk komt er een oplossing om naar Nederland te komen met Pien, wij denken en zoeken mee hoor.
    Voor nu in elk geval een behouden vaart en we hebben binnen kort weer even contact.
    Alle liefs