Eindelijk weg bij Gibraltar - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Eindelijk weg bij Gibraltar - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Eindelijk weg bij Gibraltar

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

01 Juli 2013 | Gibraltar, Gibraltar

He he, morgen kunnen we eindelijk gaan. Na hier toch een dag of twaalf ‘opgesloten’ gelegen te hebben, vertrekken we morgen. Hoewel de wind nog steeds oostelijk is en we ook naar het oosten moeten, willen we hier nu toch wel zo graag weg dat we gaan. Verkeerde windrichting of niet. In elk geval is de kracht er uit.
We lagen hier weliswaar prachtig beschut achter ons anker maar het achterland is maar matig.
Bovendien is aan wal gaan helemaal niet zo simpel hier. We liggen in een mooie kom achter een volle haven. Nou mogen we in die haven wel onze dinghy stallen om bijvoorbeeld met Pien te wandelen of boodschappen te doen maar dat kost dan 5 Euro per dag.
Water mag je er niet voor pakken, dat moet apart betaald; wél bieden ze gratis Wifi maar Pien is nergens welkom, ook niet op de uithoek van hun terras, dus hebben we er niet zoveel aan. Als je dan een plekje voor de dinghy hebt, moet je bellen om door twéé hekken gelaten te worden en als je dan buiten staat, dan sta je eigenlijk min of meer in een soort van pauper-buurt. Afgebladderde flatgebouwen wiens bewoners een hoog gehalte tattoos dan wel piercings, dan wel foute tijger-leggings bezitten. Als je de weg aan iemand vraagt wordt je direct gewaarschuwd voor zakkenrollers.

Op de pier naar deze haven toe zitten dagelijks mannen te vissen. Wij houden daar natuurlijk rekening mee en varen met een grote boog om het pierhoofd heen maar van de week vond één van die mannen dat we toch te dicht bij kwamen (wat echt niet waar was) en gooide doodleuk een grote steen naar ons, onder luid Spaans gescheld, wat we gelukkig niet verstonden! We waren te ver weg maar toch…. Het zegt weer iets over de ‘vriendelijke’ Spanjaarden…..
Nee, wij zijn niet erg van hen gecharmeerd, in tegenstelling tot de Portugezen, die voornamelijk hartelijk, behulpzaam en klantvriendelijk overkomen.

Gibraltar zelf heeft een mooi oud centrum met eromheen wat historische bouw maar is in één dag te bekijken. Hebben we verdeeld over twee dagen per fiets. Per fiets de grens over is al bijzonder maar per fiets ook over de landingsbaan van het vliegveld rijden, dát is echt apart. En Pien? Die loopt ernaast totdat ze moe wordt en dan nemen we haar op onze nek! Haha, zie foto. Ze vindt alles best, gek beest.

Onze plannen voor de komende weken zijn langs de zuid-oost kant van Spanje te zeilen en zodra Ibiza op een lange dagafstand zeilen van ons verwijderd ligt, willen we oversteken naar de eilanden.
We horen er zóveel lyrische verhalen over dat we eigenlijk branden van ongeduld om al die prachtige ankerbaaitjes met eigen ogen te kunnen gaan zien. Als we nu door kunnen zeilen, dan zouden we over een week of twee a drie op de eilanden moeten kunnen zijn.
Aan ons zal t niet liggen ;-)

Tot een volgend blog,
Groetjes / liefs / pootje en likje vanaf de Mobilae!

• 01 Juli 2013 - 17:37

Lia Krips:

Hallo luitjes,
    Weer erg van je verslag genoten Marjolein!
    Vond de foto met Pien in de nek ook erg leuk!
    Wens jullie een ele goede vaart de komende weken!
    Groetjes Lia x

• 01 Juli 2013 - 17:55

Anita Verhagen:

Salut tous les trois
    Ik begrijp jullie wil om van dat oord weg te varen! Wat kunnen mensen soms toch byzar reageren.
    Geen apen op Gibraltargezien???
    Gaan er eigenlijk nog meer boten gelijk met jullie de omvaart aan?
    Goede vaart gewenst met z'n drietjes en tot de volgende blog.
    Liefs,Anita

• 01 Juli 2013 - 17:59

Irene Velds-walda:

Hoi Maarten en Marjolein,
    Echt leuk om van jullie te horen en die Pien is een portret op zich. Prachtig hoe ze zich aanpast aan jullie zeilleven.
    Wij vonden Ibiza met al de baaitjes prachtig en dat partyleven gaat wel door......De hippy's wisten altijd de mooiste plekjes te vinden (ook in Thailand) maar. ja daarna komt de rest.
    Geniet lekker van de middelandse zee....mediteranee, zo blauw, zo blauw (Onze Toon)
    Leef met jullie mee en vooral lekker genieten van alle kleine dingen .
    Dikke tuut (zeggen we in Friesland) en tot ooit!
    irene

• 01 Juli 2013 - 18:49

Simon Roos:

We zijn ooit weg gestuurd uit Gibrlatar, terwijl het 35 knopen waaide.... Hopeloos, sterkte aan de spaanse oostkust!
    groeten, simon

• 01 Juli 2013 - 19:28

Tini:

Leuk verslag. Ik zie het zo allemaal voor me, al die boten voor anker in de baai van Gibraltar. Leuke stad voor een dag. Goedkope winkels die achteraf toch niet zo goedkoop zijn. En dan die landingsbaan hè, heel bijzonder. Verder niet veel te beleven in Gibraltar.
    Fijn dat jullie weg kunnen. Goede en behouden vaart. Genieten op Ibiza.
    Liefs en groeten
    Tini

• 01 Juli 2013 - 20:42

Mieke Verhagen:

Hoi liever mensen.
    Wat een heerlijk verslag weer wij genieten ervan.
    Wat een prachtige van Pien en wat is ze leuk.
    Een hele goede vaart en wees voorzichtig.
    Liefs van ons Rob Mieke en Doortje.

• 01 Juli 2013 - 21:42

Broer Arthur:

Hey zus en zwager. Goede berichten. En nu maar hopen dat die wind de goede kant opzoekt. Wij hopen echt dat het een mooie en relaxte tocht zal gaan worden. En die Pien hè, we hebben haar ook een paar dagen meegemaakt en het was te zien dat het een slimme hond is. Jullie hebben altijd wel geluk met honden. Wij zijn inmiddels weer thuis en druk met het opruimen en schoonmaken van de camper. Maar daarna is het dan ook weer "vertrekklaar" . Heel veel plezier, veel genieten en voorzichtig zijn!

• 02 Juli 2013 - 06:07

M. Rebel:

Wat kunnen mensen toch hufters zijn,en dat wetende dat Europa 1 zou moeten zijn,met al het geld van de wereld [not] dus.
    Ik moet lachen om jullie Pien, mijn hemel wat een hond hebben jullie ,alsof hij nooit anders geleefd heeft.
    Fijn dat jullie weer het anker lichten om vervolgens de beschaving weer op te zoeken, en nieuwe mooie plekjes gaan ontdekken.

Hier feest met Tu [ kleinzoon] en mijn Boy, ik heb de B&B even een paar dagen stop gezet ,en ze in huis gehad, lekker kind praat Maori als hij het niet eens is met Oma, verstaat Nederlands, praat doorgaans Engels terug.
    Vreemd is het wel en heb spierpijn in mijn hele lijf van luchtkussen springen, achter hem aan lopen op het strand ,en steeds 23 kilo op te tillen. pfff.[ kan inmiddels mooie kastelen bouwen} hahaha.
    Ze zitten nu in A'dam [ bij mijn ex Fam.] over 10 dagen is het weer over.

Ik ben blij & triest tegelijk ,wat je niet had kan je niet missen, nu zit hij in mijn hart en weet nu al dat ik ze ga missen.
    Kinderen vliegen uit hé.
    Jullie behouden vaart.
    Dikke kus van mij.
    Mar.

• 02 Juli 2013 - 21:14

Odette:

Hoi samen, misschien zijn jullie al aangekomen. benieuwd hoe het gegaan is! Tot gauw!