Op naar de straat van Gibraltar - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu Op naar de straat van Gibraltar - Reisverslag uit Cádiz, Spanje van Maarten en Marjolein Wamelen - WaarBenJij.nu

Op naar de straat van Gibraltar

Door: Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Marjolein

17 Juni 2013 | Spanje, Cádiz

En zo leven we ook alweer half juni. Dank weer voor de reacties op t vorige blog, altijd zo leuk om te zien dat mensen met ons ‘meekijken’. Naast het NL gsm nr hebben we nu ook weer het Spaanse tel.nr geactiveerd, dus we zijn vanaf nu op twee nummers bereikbaar. Zie hiernaast op de site.

We zijn inmiddels flink opgeschoten en hebben Portugal al lang en breed achter ons gelaten.
We hadden mazzel; een prachtig windje blies ons moeiteloos naar Spanje. Nadat we in Portugal eerst nog een nacht geankerd hebben in het mooie waddengebied bij Culatra, vertrokken we er de volgende ochtend alweer vroeg om ruim veertig mijl verder de grensrivier de Guadiana op te varen. Daar liggen jachthavens; de eerste aan Portugese kant en niet ver daarna aan Spaanse kant de jachthaven van Ayamonte. We hadden al gehoord dat we de laatste moesten pakken omdat het plaatsje daar leuker zou zijn.
Inderdaad bleek Ayamonte een gezellig plaatsje.
Helaas bleek het al flink warm op de rivier en ook de bloemenpracht was al voorbij. Tel daarbij op dat het tij bijzonder ongelukkig liep en dan heb je alle redenen waarom we de rivier toch niet verder opgevaren zijn.

Dus vertrokken we de volgende ochtend weer bijtijds om zo’n 60 mijl verderop de haven van Chipiona binnen te lopen na alweer een lange maar heerlijke zeildag. Pien vindt t allemaal prima en doet gewoon haar plasjes op het net (gevolgd door zeepwater van ons) en als de nood héél hoog is, dan ook haar behoefte.
Alsof ze nooit anders gedaan heeft.

In Chipiona kwamen we naast de vreemdste buurman ooit te liggen. Een Nederlander, de enige in de hele haven. Hij kwam aanlopen toen wij aan het afmeren waren en keurde ons geen blik waardig en heeft gewoon twee dagen lang geen stom woord gezegd, noch oogcontact gemaakt. Pas toen we wegvoeren zei hij ‘dag’.
Chipiona is weliswaar best redelijk toeristisch maar ze hebben hun stadje toch kleinschalig kunnen houden.
Simpele strandtentjes en iedereen ligt gewoon op eigen handdoekje op de diverse stranden. Foto’s zitten op Maartens telefoon en we krijgen ze niet naar de computer gestuurd, dus helaas….

Vanuit Chipiona was het maar een wip van 18 mijl naar Cadiz. Onderweg nog weer een grote makreel gevangen.
Over deze stad hebben we al meermaals gehoord, dus besloten we daar een paar dagen te blijven.

Vandaag waren we in de stad en inderdaad…… zéér de moeite waard! Prachtige sfeervolle smalle straten, ogenschijnlijk in oude staat. Een kathedraal met nog zichtbaar dat t ooit een moskee was, maar ook met Romeinse invloeden als een enorme koepel. Morgen gaan we die nog eens maar dan op het gemak bekijken. Het ene mooie oude gebouw na het andere en dat op een niet al te grote oppervlakte. We hebben alles wandelend gedaan maar we hadden wel pijn in onze voeten toen we eenmaal terug waren.
Zelfs Pien is bij thuiskomst direct in diepe rust gegaan.
Morgen dus nog een dag genieten van mooi Cadiz en dan door hopelijk naar Barbate.
Daar gaan we klaarliggen voor de straat van Gibraltar, wat een belevenis op zich schijnt te zijn omdat de ‘straat’ als windtunnel fungeert maar ook een enorme stroomversterking kent; beiden veroorzaakt door de giga versmalling. We zijn voornemens om ons door de ‘locals’ te laten adviseren over het goede tijdstip van vertrek.

Daarover dus een volgende keer meer!

• 17 Juni 2013 - 21:54

Lia Krips:

Het was weer een gezellig verslag Marjolein!
    Jullie maken natuurlijk de gekste dingen mee?
    Vind het wel heel leuk dat jullie hond denkt dat hij al jaren bij jullie woont!
    Wens jullie weer een leuke verdere tijd op de boot!
    Heel veel groetjes en lfs Lia.

• 17 Juni 2013 - 22:05

Mieke Verhagen:

Oh wat een gezellig verslag weer ,jullie genieten volop.
    En wat is Pien leuk.
    Groetjes Rob Mieke en Doortje.

• 17 Juni 2013 - 22:19

Impact:

Lekker hoor weer op weg. Houd je nog een beetje de havengelden en goede ankerplekjes bij? Wie weet komen we er ooit nog eens.
    Morgen mijn officiële afscheid en woensdag nog uitgenodigd voor personeelsuitje van een paar afdelingen en dan vrijdag weer vliegen.
    Gezellig hier maar wel superdruk. Je wilt iedereen zien en spreken waardoor je nooit de rust neemt om ergens echt gemakkelijk te blijven. Maar ja, nog ff en dan echt weer terug.
    Voorzichtig en dikke tuut van ons

• 17 Juni 2013 - 22:23

Rory & Jane:

Great progress. Not surprised you didn't like the Guadiana tides!! Don't forget to visit the Torre Tavira camera obscura in Cadiz!

Remember also that there is a "counter current" at the edge of the Gibraltar Strait, which goes in the opposite direction to the tide! You can spot it by the line in the water.

Give Pien a hug,

R & J

• 17 Juni 2013 - 22:29

Coby Brabander:

Halo luitjes.Jullie gaan als een speer, nu al weer in spanje. Leuke en mooie foto s.pien vind het best leuk bij jullie, ze ligt zo
    lekker te slapen,jij ligt ook lekker ontspannen op het dek,jullie vermaken je goed geniet er van, Hier alles goed, overmorgen 35graden!! Wat een raar weer is toch,mar we laten de moed niet zakken!
    Groetjes En een goede vaart! Coby en Jan!!

• 17 Juni 2013 - 22:29

Coby Brabander:

Groetjes En een goede vaart! Coby en Jan!!

• 17 Juni 2013 - 22:43

Irma:

Hallo M&M-tjes,
    Wat zien jullie een hoop mooie dingen. Pien is een heerlijk hondje zo te zien. Prachtig om te zien hoe zij jou als kussentje gebruikt. Wat een vertrouwen hebben jullie bij haar gekweekt in zo'n korte tijd.
    Straat van Gibraltar !!!! Wow dat vond ik op een groot Ro-Ro-schip al een belevenis.
    Ik wens jullie een mooie behouden vaart!
    groeten,
    Wim en Irma uit den Bogaard

• 18 Juni 2013 - 03:00

Hans Van Der Pas Voorheen A/b Impact:

Hallo,
    Ook ik ben mee teruggevlogen met Gerdie en Quido....alweer anderhalve week in het koude kikkerland...het bevalt me niks hier.......koud en winderig en soms zelfs herfstachtig....Ik denk met weemoed terug aan de Canarische eilanden en de gezelligheid bij jullie aan boord. Ik wens jullie een behouden vaart en heel graag tot ziens....vriendelijke groeten: Hans van der Pas en een aai voor Pien..!!

• 18 Juni 2013 - 08:10

Odette:

Hoi samen, klimkt weer allemaal goed! Toevallig vriendem op bezoek gehad die ook oa in Cadiz zijn geweest en vonden het ook zo prachtig! Heerlijk om zo te zwerven hoor. Pientje, droppie! Mooie foto's weer . Wij hebben vandaag ook zomer, ja ja! Dus ik heb een top dag vandaag! Uitbuiten die handel dus! Ben benieuwd naar jullie "gibraltar avontuur" dus gauw weer op t blog schrijven hoor! Xx odet

• 18 Juni 2013 - 08:26

Rotje:

Fijn dat de globetrotters weer aan het trotten zijn want daar ging het om! Geniet ervan hè

xxx

• 18 Juni 2013 - 10:25

WALTER EN ALICE GROENENDAL:

Goede mrgn M & M,
    Dank alweer voor de mooie verslagen .Leuk om ook te ervaren dat jullie Cadiz een prachtige stad vonden. Wij waren er ook al es.
    Nou, recht zo-die-gaat maar weer en tot mails!
    Lieve groetjes ook van A en W.

• 18 Juni 2013 - 14:35

Anita Verhagen:

Salut tous les trois

Heerlijk jullie verslag weer te lezen (met de foto's).Pien is een top matroos aan het worden, zo te horen.
    Pas op met haar als je de apen van Gibraltar tegen komt (ha, ha).Er schijnen er echt veel daar te wonen!
    Goede vaart gewenst en tot de volgende blog.
    xxxAnita

• 18 Juni 2013 - 17:10

Irene Velds:

Lieve Maarten en Marjolein. Wat heerlijk, dat jullie weer verder trekken en weer mooie avonturen beleven. het lijkt me dat elke dag anders is op deze manier.Ik geniet mee van jullie verslagen en die dappere Pien is een geboren scheepshond.
    Blijf lekker genieten en ook schrijven, dan geniet ik mee.
    Behouden vaart...en hopelijk nog eens tot ziens,
    Irene

• 19 Juni 2013 - 11:51

Broer Arthur:

Hey zus en zwager, nu we weer eens internet hebben is het leuk om jullie verhalen weer te lezen. Sinds ons gezamenlikke weekend hebben ook wij veel gedaan. Ik zal een verslag sturen. Ga zo door en denk eraan : doe alles met mate, behalve genieten. Dat doen wij ook.

• 19 Juni 2013 - 12:36

Marja:

Hoi, klinkt weer geweldig. Leuk om zo via het verslag met jullie 'mee te reizen'. En weer volop inspiratie voor vakanties in de toekomst. Succes met de Straat van Gibraltar, spannend!

• 25 Juni 2013 - 07:24

M. Rebel:

Wat een heerlijk verslag! geniet er van Sorry voor de late reactie.
    Bij mij allemaal watten in mijn hoofd, Zoon ,klein zoon, een opstandige ex schoondochter, ex schoon Fam. lijkt wel een film.
    Boy 3 1/2 jaar niet gezien, kleinzoon voor het eerst.
    Tuw [Maori naam kleinzoon] is heerlijk, een prachtig mensje dat is genieten!
    Zij komen Donderdag voor een paar dagen naar Zandvoort, dan ga ik nog meer genieten, heb ze steeds met de Fam. ontmoet.
    Dan sta /zit je er wel maar een beetje krom.

Dus op naar Donderdag.
    Laat het allemaal weten, voor jullie blijf voorzichtig en geniet.
    XX mar.

• 26 Juni 2013 - 14:20

Jos:

Dag lieve vrienden,even een berichtje uit Patria.Ach wat een snoetje onze Pien! Een hond trekt geen gezicht,een hond is zijn gezicht!( Charlotte mutsaers) Zijn er eigenlijk hondjes in de Hemel, weet U dat?? In de Schrift kan ik er niets over vinden. Dan hoef ik er ook niet heen. Zo zit dat! Nah, genoeg geluld nu even een verhaal. Alles ter lering en de vermaeck. Onze Bola ( perro negro ) begon een maand a zes weken geleden verschrikkelijk te harken- jeuken. en dit rond de klok. een nachtmerrie! Dat. Nu was zij in Spanjeland al positief getest op leismaniose.Parasiet voorkomend rond midzee en inmiddels reeds ook in Frankrijk. Bijna alle spaanse honden zijn drager. Nu begon het, zat al aan een tablet Alupirinol. dus dierenarts dacht en Wij ook wel, aan pollen! Afijn bloed testen enz. NU zes weken later en nieuwe DA en duizend euro verder, lek boven. hoe ea. verlopen is vertel ik U wel onder vier ogen. Er wordt immers mee gelezen!! Onze nieuwe DA ( DRS BALJET ) Kenau park is een van de weinige DA,S in Patria met sappie van leismania. Tja. DEO VOLENTE knapt zij, Bola dus (tjezis) nu goed op. Dat van dat geld dondert niets zij Opa Bobby.Sparen heeft met uw levenswijze geen zin, zij de Doktor. hi hi. Het gaat daar lekker, dat zie ik wel. heeft Maarten al zoon? lekkere dikke zeebaars gevangen???? Spullen moet men hebben, dat is alles! Verdomme, komen jelui nog wel eens terug? Of is het werkelijk ie wie waai weg.Geef pien een (dikke) knuffel en jelui een zoen. gegroet, Jos.

• 28 Juni 2013 - 13:28

SHISHCO Koopmans SY:

Beste (Ex) Vertrekker,

We zijn/komen dit jaar weer terug in Nederland. Thuis zijn is heel tweeslachtig. We zijn blij onze dierbaren weer om ons heen te hebben maar wat missen we de warmte, de vrijheid, de zee en nog zo ontelbaar veel mooie dingen van onze reis.

Om zo’n reis wat prettiger af te ronden leek het ons leuk om de Ex Vertrekkers nog eens bij elkaar te krijgen. Een soort reunie in oktober of november, ergens in het midden van het land. Dan kunnen we onze reis nog eens herbeleven en oude contacten weer opfrissen.

Als programma idee( naar keuze bij te wonen );
    ’s Morgens - Bijpraten bij de koffie
    ’s Middag - Lezing van een inspirerende zeiler o.i.d.
    ’s Avonds – Napraten bij diner en/of borrel

Als dit je wat lijkt stuur dan z.s.m., onverplicht, je e-mail-adres naar shishco@live.nl
    omdat de weblogs e.d. in de komende tijd van internet zullen verdwijnen en we jullie dan niet meer terug zullen kunnen vinden.

We houden je op de hoogte van de vorderingen en hopen op een grote opkomst.

S T U U R J E M A I L A D R E S naar shishco@live.nl

Zeilgroet